Hakemus täytyy tehdä jo lentoasemalla
Lentokorvausyhtiö AirHelpin julkaiseman tutkimuksen tulokset osoittavat, että eurooppalaiset lentomatkustajat eivät pidä kiinni oikeuksistaan tapauksissa, joissa matkatavaroiden saaminen vaikeutuu lentoyhtiön toimien takia.
Eurooppalaisista lentomatkustajista jopa 44 % on joskus ollut tilanteessa, jossa omat matkatavarat ovat kateissa, vaurioituneet tai niiden saaminen on viivästynyt lentoyhtiön toiminnan takia. Tästä joukosta 73 % ei kuitenkaan ole hakenut lentoyhtiöltä korvauksia.
Montrealin yleissopimuksen mukaisesti matkustaja saattaa olla oikeutettu noin 1 300-3 000 euron korvauksiin silloin, kun lentoyhtiön katsotaan olevan vastuussa matkatavaroihin liittyvistä ongelmatapauksista. Saadakseen lainmukaisen korvauksen matkustajan tulee tehdä korvaushakemus ennen kuin poistuu lentoasemalta. Yleisimpiä syitä korvausten hakematta jättämiseen ovat matkustajan epätietoisuus oikeudestaan korvauksiin sekä viitsimättömyys.
AirHelpin tutkimus on yksi laajimmista, joita on koskaan tehty lentomatkustajien oikeuksista. Siihen vastasi yli 7 100 lentomatkustajaa ympäri Euroopan, ja tulokset kertovat karua kieltä kuluttajien oikeustietoudesta ja valmiudesta korvausten hakemiseen. Esiin nousee kolme pääasiallista syytä, joiden takia matkatavaraongelmista kärsineet matkustajat jättävät tekemättä korvaushakemuksen. Yleisimmät syyt matkatavaroihin liittyvien korvausten hakematta jättämiseen Euroopassa ovat matkustajan luulo siitä, ettei hän olisi oikeutettu korvaukseen (31 %), matkustajan vajavaiset tiedot oikeuksistaan korvausasioissa (26%) ja viitsimättömyys (24%). Kyseessä oli monivalintakysymys, johon vastaaja on voinut valita useamman vastausvaihtoehdon.
”Lentoyhtiöiden täytyy kertoa matkustajille näiden oikeuksista aiempaa paremmin. Eurooppalaisista lentomatkustajista hätkähdyttävän moni ei tiedä Montrealin yleissopimuksen alaisista perusoikeuksistaan – siis yleissopimuksen, joka on ratifioitu yli 120 maassa. Se on luotu turvaamaan matkustajan oikeuksia tapauksissa, joissa lentoyhtiön toiminnan takia matkatavarat vaurioituvat, hukataan tai niiden saaminen takaisin matkustajan haltuun viivästyy”, sanoo AirHelpin Suomen-maajohtaja Aleksi Seppo.
”Tutkimustulokset osoittavat, että lentomatkustajilla on vielä paljon opittavaa oikeuksistaan, ja että lentoyhtiöiden ja päätöksentekijöiden täytyy palvella matkustajia aiempaa paremmin. Tehtävämme AirHelpillä on auttaa matkustajia saamaan ne korvaukset, joihin he ovat oikeutettuja.”
Jos matkustaja kokee ongelmia matkatavaroidensa kuljetuksessa lentäessään yhteen niistä 120 maasta, jotka ovat ratifioineet Montrealin yleissopimuksen, hän saattaa olla oikeutettu lainmukaiseen korvaukseen. Lentomatkustajan oikeuksia turvaavien asetusten mukaisesti matkustaja on oikeutettu jopa 1 300-3 000 euron korvauksiin lentoyhtiöltä tapauksissa, joissa check in -vaiheessa ilmoitetut matkatavarat ovat vaurioituneet tai ne on hukattu.
Saadakseen lainmukaisen korvauksen matkustajan tulee tehdä korvaushakemus ennen poistumistaan lentokentältä. Matkustajan pitää täyttää ”Property Irregularity Report” (PIR) -hakemuslomake, johon eritellään kateissa olevat matkatavarat, muun muassa omien laukkujen tunnistusnumerot. Mitä yksityiskohtaisemmin matkustaja pystyy tässä vaiheessa kuvailemaan matkatavaroitaan, sen parempi. Hakemuslomakkeeseen kannattaa yksilöidä niin monta laukkujen sisältämää matkatavaraa kuin mahdollista sekä hinta-arvion jokaisesta matkatavarasta.
Jos matkustajalla on matkatavaroissaan sisältöä, jonka arvo ylittää 1 300 euroa, siitä pitäisi ilmoittaa lentoyhtiölle ennen check in -vaihetta. Näissä tapauksissa matkustajan voi olla mahdollista saada suurempi korvaus, mikäli matkatavaroiden kuljetuksessa ilmenee ongelmia, joskin ehdot vaihtelevat lentoyhtiöittäin. Arvokkaita tavaroita kuljettavien matkustajien kannattaakin perehtyä kunkin lentoyhtiön käytäntöihin sekä kotimaansa vakuutusyhtiöiden matkavakuutusehtoihin. (EH)