”Tiedon oikeellisuus ja luotettavuus ovat tänään yhä keskeisempiä arvoja”
Matkakaupan oma uutispalvelu Matkaviikko tulee toimineeksi 20 vuotta. Toiminimi merkittiin kaupparekisteriin syyskuun 25. päivä, 1998.
Merkkipaalun vuoksi sallittakoon pieni vilkaisu peruutuspeiliin, kuluneisiin kahteen vuosikymmeneen. Ymmärrys siitä, missä nyt olemme ja miten tähän on tultu, voi jopa avata silmiä tämän päivän nopeasti vaihtuvien uutisaiheiden, monenlaisten taustavaikuttajien pyrkimysten, joskus jopa peräti valeuutisten värittämässä informaatiopaljoudessa ja suoranaisessa uutisähkyssä.
Tiedonkulku ja -välitys, kommunikaatio ja journalismikin elivät vuona 1998 varsin toisenlaisessa todellisuudessa kuin tänä päivänä. Internetin laaja-alainen käyttö ja digitalisaatio tekivät vasta tuloaan, mikä houkutti tutustumaan tuoreeltaan uuteen entistä nopeampaan välineeseen sisältäpäin ja saamaan se matkakaupan toimijoiden palvelukseen. Paperille painetut julkaisut olivat, paitsi uutisrytmiltään hitaampia ja jäykempiä, myös tuntuvasti kalliimpia toteuttaa.
Alkuperäinen ajatuksemme julkaista uutisia viikoittain antoi nimen Matkaviikko-palvelulle, mutta pian oli selvää, että tarve päivittää tapahtumia oli merkittävästi tiiviimpi, päivittäinen ja pian jopa monia kertoja päivässä. Uutispalvelun nimeä ei silti ole muutettu.
Viime vuosituhannen loppuvuosina ei vielä ollut sosiaalista mediaa viestinviejänä: ei sellaisia alustayhtiöitä kuin Facebook, Twitter, Instagram jne. Tietoa haettiin yleisimmin vain pari vuotta ennen Matkaviikkoa perustetulla Altavista -hakukoneella, mutta sen tarina on nyt päättynyt jo useita vuosia sitten! Myös lukijoidemme käyttämät pöytäkoneet ja etenkin markkinoille tulleet kannettavat eli lap topit olivat vielä 1998 kovin heikkotehoisia ja hitaita nykykoneisiin verraten, varsinkin kuvia ladattaessa. Linkit muille sivustoille olivat uutta ja hyödyllistä antia uudessa uutispalvelussa.
Myös matkakaupan maailma oli 20 vuotta sitten kovin toisenlaisessa asennossa. Liikematkustuksen suuret travel management companyt maassamme olivat pääosin kotimaisia. Finnairilaiset Suomen Matkatoimisto ja Matkatoimisto Oy Area sekä yksityinen Matka-Kaleva hallitsivat jopa noin neljä viidesosaa liikematkamarkkinoista. Myös tuonaikaiset matkapakettien eli valmismatkojen tuottajat olivat suurelta osin kotimaisia, tanskalaisia Tjäreborgia ja Spiesia sekä hieman myöhemmin ruotsalaista Fritidsresoria lukuun ottamatta. Monille paikallisten jälleenmyyjien eli välittäjien myyntipanos oli keskeinen, eteen työnnetty jakelukanava. Sittemmin uusi konsti, Internet, söi välittäjien eväistä suurimman osan, varsinkin kun tultiin reaaliaikaisiin selainpohjaisiin ratkaisuihin. Jopa miljoonia kappaleita vuosittain paperille painettuja, usein paksuja, kalliita matkaesitteitä on nyt korvattu ketterillä Internet -sivustoilla, joissa viestiä voidaan ryydittää myös liikkuvalla kuvalla ja äänellä ja ajankohtaisilla, reaaliaikaisillakin tiedoilla matkakohteista.
Finnair markkinoi vielä 1998 Euroopan doubledaily -lentojaan kotimaiselle liikematkustajalle ”illaksi kotiin” -teemalla. Muille mantereille lennettiin DC-10 ja MD-11-koneilla, aluksi Tokioon ja Pekingiin, sittemmin myös Japanin Osakaan ja Kiinan Guangzhouhun (Kantoniin) ja muiden Aasian kohteisiin, mutta se kansainvälisille matkustajille suunnattu Aasia-Eurooppa -silta, jollainen Finnair on tänään, oli vasta kehittymässä muutamia vuosia 2000-luvun puolelle tultaessa.
Tänä päivänä tieto kulkee ja kiertää entistä vinhempaa vauhtia ja moni painetun median uutisjuttu on osin vanhaa tietoa tai ajastaan jälkeen jäänyttä jo ilmestyessään. Matkaviikko yhä poimii ja pohjustaa suuresta tiedon virrasta ammatti-ihmisille matkakaupan alan keskeisiä tapahtumia – niin liikematkustuksen kuin vapaa-ajan matkustuksen tonteilta, meille tulevaa ja meitä ulosmenevää matkustusta palvellen. Osa tiedoista voi joillekin olla ammatillisesti tarpeellista hyötytietoa, osa ”human interest” -tietoa ja osa kenties ”nice-to-know” -materiaalia. Ammattilaisille suunnatun välineen lukija pääsääntöisesti oitis itse oivaltaa, kuka on Matkaviikon uutisen taustalla ja mistä voi saada lisätietoa, kun sitä haluaa ja tarvitsee.
Periaatteenamme on tiedon mahdollisimman täsmällinen oikeellisuus ja luotettavuus, ainakin uutisen julkaisuhetkellä – tässä nykyisessä mielenilmaisujen, valeuutisten ja tekijänoikeusuudistusten sekavassa ristiaallokossa ja myllerryksessä.
Kiitämme lukijoitamme, yhteistyökumppaneitamme ja ilmoittajiemme kuluneista 20 vuodesta. Matka jatkuu eteenpäin työn merkeissä. Pysykää saitilla!
Eero Havia
Matkaviikon toimitus