Armon vuosi 2023 tulee päätökseensä ja on aika kiittää yhteistyöstä kuluneen vuoden ajalta. Matkaviikolla on kuitenkin syy kiittää lukijoitaan ja yhteistyökumppaneitaan jopa menneiden, viimeisten 25 vuoden jaksolta. Tuon kilometritolpan vuonna 1998 perustettu matkaupan onlineuutispalvelumme ohitti vuoden 2023 lopulla. Nyt suuntaamme uudelle kvartaalille!
Matkaviikon 25 vuoden olemassaolon aikana matkakaupan toimintaympäristössä, työtavoissa ja teknologiassa on tapahtunut paljon – sekä myötä- että vastamäen asioita.
Alkuvuodet uutispalvelumme onlinessa olivat myös meille uutta ja opettelua, uran uurtamistakin. Lukijoilta, etenkin tuttavilta ja muilta kylänmiehiltä, tuli toistuvasti pyyntöjä: älkää laittako kuvia saitille! Miksi? Siksi, että jopa pöytäkoneet olivat tuolloin vuosituhannen taitteessa niin heikkotehoisia, että kuvien latautuminen pikselirivi kerrallaan kesti iät ja ajat. Tekstirivit sensijaan avautuivat rivakammin. Nykyisiä älykannettavia nettiyhteyksineen, GPS:ineen ja muine härpäkkeineen piti vielä odotella.
Matkakauppaankin vaikuttaneista vastoinkäymisistä ajanjaksoomme osuvat muutamia mainitaksemme SARS-epidemia, WTC-tornien tuho, tsunami, Fukushiman ydinvoimalaonnettomuus, Islannin tuhkapilvi, koronapandemia, useiden sotien joukossa Ukrainan ja Gazan sodat viimeisimpinä vitsauksina – mukana on luonnon voimannäyttöjä, mutta myös ihmisen järjettömän toiminnan aikaansaannoksia.
Myötämäen asioissa matkakaupan digitalisoituminen on tehostanut ja helpottanut työtä, mutta samalla myös vähentänyt työn ja työpaikkojen, myös alan yritysten määrää. Ennen kotimaisten SMT:n, Arean ja Matka-Kalevan kilpailema liikematkakauppa on siirtynyt suurelta osin kansainvälisten suurten toimijoiden pelikentäksi.
Selainpohjaiset varaus- ja informaatiojärjestelmät ovat tänä aikana lyöneet läpi. Myös vapaa-ajan matkakaupassa asiakas on saatu itse hakemaan tarvitsemaansa tietoa verkosta ja tekemään ostopäätöksiinsä liittyviä varauksia, jotka aikaisemmin kuuluivat asiaan perehdytetyn matkatoimistovirkailijan toimenkuvaan. Markkinoillemme on ilmaantunut myös ulkomaisia asiakkaiden ’verkkokalastajia’, jotka eivät työllistä ensimmäistäkään työntekijää Suomessa!
Nyt vuoteen 2024 siirryttäessä päivän iskusana on tekoäly, artificial intelligence, AI. Mihin se meidät vie, on jo alkanut avautua niin hyvässä kuin vähemmän hyvässä – silloin, jos AI mahdollisesti päätyy vääriin, epärehellisiin, jopa rikollisiin käsiin!
Matkustajat ja kuluttajat ovat muuttuneet kuluneiden 25 vuoden aikana! Myös vapaa-ajalla matkustetaan aikaisempaa yhä täsmällisempien, yksittäistenkin houkuttimien nojalla: harrastukset, tapahtumat, nähtävyydet, sukulointi, hyvinvointi- ja muut täsmäpalvelut aikaisempien pelkkien ’etelänmatkustuksen’ irtiottojen sijasta. Oma lukunsa on volyymimatkustus lähialueille, useimmiten vesitse ja varsin usein motiivina ostosmatkustus halvempien hintojen houkuttelemana.
Matkustajat ovat tänään aiempaa yhä omatoimisempia ja kielitaitoisempia. Liike- eli työmatkustus on toki aina ollut pääsääntöisesti varsin määrätietoista ja tavoitehakuista. Matka tässä segmentissä ymmärretään yhä selkeämmin investoinniksi, jonka on jollakin tähtäimellä aikaansaatava myös mitattavissa olevaa, taloudellista tuottoa yritykselle! Vähemmin kustannuksin liikematkan kilpailijaksi ja korvikkeeksi ovat nousseet nettipalaverit, teamsit ja zoomit ja nyt jo myös keskustelevat AI-chatit!
Samalla vastuullisuus ja kestävä kehitys ovat nousseet matkakaupan megatrendeiksi, kun ilmasto muuttuu, sään ääri-ilmiöt yleistyvät, lämpien aurinkokohteiden lämpö nousee jo liialliseksi tai alppihiihtokohteissa ei enää olekaan riittävästi lunta totuttuina sesonkeina. Matkailuun kohdistuvina toimina viime vuosina ainakin lyhyemmillä matkoilla erityisesti keskisessä Euroopassa ihmisiä voimaperäisesti rohkaistaan lentojen sijaan kiskoille, juniin! Myös liikenteen energialähteet ja käyttövoima muuttuvat, usein sähköistyvät – CO2 – tai muiden kaasupäästöjen vähentämiseksi.
Joissakin matkakohteissa matkailu ja matkailijat myös koetaan jo rasitteeksi. Suurina paljouksina, ylilyönteihin tai huonoon käytökseen, ruuhkiin, roskaamiseen, jopa saastuttamiseen syyllistyvistä turistilaumoista haluaisivat eroon ainakin ne kansalaisten piirit, joiden leipä ei ole suoraan riippuvainen turismin tuomista tuloista! Suuret valtameriristeilijät tuhansine päiväturisteineen eivät ole kaikissa satamissa enää yhtä haluttuja kuin aikaisemmin. Myös eräissä paikoissa kuluttajahintojen tai jopa vuokra-asuntojen hinnannousut luetaan matkailijoiden ’ansioksi’.
Matkaviikossa haluamme kuitenkin uskoa, että matkustaminen yleensä on aikojen saatossa tuonut rutkasti ja laajalle alalle enemmän hyvää, opettanut näkemään, ymmärtämään ja hyväksymään erilaisuutta, löytämään ja kokemaan uusia asioita, uutta tietoa, hankkimaan elämyksiä monin eri tavoin ja rikastuttamaan omaa ja läheisten elämää samalla, kun se on luonut ja ylläpitänyt taloudellista toimeliaisuutta. Monen liiketoiminnan syntymisen ja pysyvyyden edellytys ovat hyvin hoidetut henkilökohtaiset yhteydet, jossa liikematkustuksella on välttämätön ja keskeinen rooli, puhumattakaan kongresseista, messuista, näyttelyistä tai niistä tilanteista, joissa yritys lähettää asiantuntijansa asentamaan, tarkastamaan, huoltamaan tai korjaamaan toimitettua laitetta tai konetta paikan päälle.
Matkustus on erilaisten koettelemusten jälkeen aina ja varsin pian hakeutunut takaisin pitemmän aikavälin kehityksensä uralle. Tähän uskomme myös alkaneella Matkaviikon toisen kvartaalin jaksolla! Kaikkien ammattimaisten toimijoiden, mutta myös itse matkustajien, olipa matkan motiivi mikä tahansa, on ymmärrettävä toimia viisaasti ja kestävällä tavalla yhteisiä voimavaroja, luontoa ja ilmakehää tai paikallista asutusta ja kulttuuria kunnioittaen, niitä tarpeettomasti rasittamatta.
Hyvää ensi vuotta 2024 sekä seuraavia 25 vuotta kaikille, jotka ovat ne kokemassa! Sitä ennen, pian koittavilla tammikuisilla Matka 2024 -messuilla kuulemme ja näemme paljon uutta ja tapaamme taas myös toisimme!
Pysykää saitilla!
Matkaviikko -toimitus/EH