Legendaarinen kaukoliikenteen työjuhta on työnsä tehnyt
Maanantaina 22.2. Delhistä Helsinkiin lennettävä lento AY022 on Finnairin Boeing MD-11 -koneen viimeinen matkustajalento reittiliikenteessä. Finnair aloitti menestyksekkään Aasian valloituksensa laajarunkoisilla MD-11-koneilla vuosituhannen vaihteessa. Konetyyppi on ollut yhtiön käytössä miltei 20 vuotta.
Finnairin MD-11 -laivastolla on toistaiseksi takanaan noin 400 000 lentotuntia ja yli 50 000 laskua. Finnairin MD-11:n kyydissä on matkustanut noin 14 miljoonaa matkustajaa vajaan 20 vuoden aikana.
”Finnair otti MD-11-koneet käyttöön ensimmäisenä koko maailmassa vuonna 1990 Helsingistä Las Palmasiin suuntautuvalla lennolla. Suorituskyvyltään erinomainen konetyyppi oli aikansa huipputeknologiaa,” MD-11-laivaston ryhmäpäällikkö Rabbe-Holger Wrede kertoo.
”Finnair on kautta aikojen ollut edelläkävijä parhaan mahdollisen teknologian käytössä ja nyt on oikea aika siirtyä uusiin, ympäristöystävällisempiin koneisiin. Kaukoliikennelaivastossamme on Airbusin A330- ja A340 -koneita. Vuonna 2014 laivastomme täydentyy lisäksi aivan uusilla Airbus A350 -koneilla”, Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund kertoo.
Fínnairin kaukoliikennelaivasto koostuu nyt pelkästään Airbus A340- ja A330-koneista, mikä yhdenmukaistaa kaukoliikennelaivaston Euroopan laivaston A320-koneperheen kanssa. Uudistus parantaa merkittävästi sekä kannattavuutta että ympäristötehokkuutta. Uudet Airbus kaukoliikennekoneet kuluttavat matkustajaa kohden 20 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin poistuvat MD-11-koneet.
Finnair lentää nyt reittilentojaan modernimmalla laivastolla. Finnairin koneiden keski-ikä on jopa alle kuusi vuotta.
Finnair omistamat kaksi MD-11 -konetta ovat myynnissä. Myös niiden jatkokäyttömahdollisuuksia esimerkiksi Finnairin rahtiliikenteessä arvioidaan.
(EH)