Konetyyppien vähentäminen tuo säästöjä
Finnair ilmoittaa jatkavansa laivastonsa yksinkertaistamista poistamalla pitkään palvelleet kymmenen MD-80 -sarjan lentokonetta nopeutetussa tahdissa jo sykyyn 2006 mennessä. Jatkossa Finnair-emoyhtiön Euroopan ja kotimaan laivasto muodostuu ainoastaan Airbus A320-sarjan koneista, joita on 29 sekä kahden seuraavan vuoden aikana hankittavista Embraer E170-koneista. Brasilialaisia Embraer -koneita hankitaan kuluvan vuoden syksystä alkaen kaikkiaan 12. Lisäksi Finnair on tehnyt tilausvaraukset kahdeksasta lisäkoneesta.
”Konetyyppien määrän väheneminen yhtenäistää Finnairin laivastoa ja tuo säästöjä”, sanoo yhtiön talousjohtaja Lasse Heinonen.
Neljän lomaliikenteessä käytettävän Boeing B757 -koneen vuokrasopimukset on juuri uusittu. Yhteensä näitä koneita on Finnair Lomalentojen käytössä seitsemän. Talousjohtaja Heinosen mukaan nyt neuvoteltu sopimus on aiempaa selvästi edullisempi.
Osana Aasian-liikenteen kasvustrategiaa Finnair neuvottelee seitsemännen kaukoliikenteen Boeing MD-11-koneen hankinnasta. Uutta koneyksilöä tarvitaan talvella 2005-06 korvaamaan kaukoliikennelaivaston bisnesluokan uudistamisesta aiheutuvat huoltoseisokit. Varsinainen lisäkapasiteetti on hyödynnettävissä keväästä 2006 alkaen. ”Aiomme lisätä liikennetiheyttä nykyisiin reittikohteisiimme Aasiassa ja samanaikaisesti tutkimme mahdollisuuksia avata uusia Aasian kohteita”, kertoo viestintäjohtaja Christer Haglund. ”Aasian ja Euroopan välinen liikenteemme kasvaa kaksinumeroisin luvuin.” (EH)