Messukeskus jatkaa Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -yrityksenä. Sustainable Travel Finland -merkki on osoitus arvokkaasta ja pitkäjänteisestä työstä kestävän matkailun hyväksi. |
Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -ohjelma edistää kestävää matkailua ja viestii Suomesta kestävän matkailun maana. Messukeskus sai ensimmäisen Sustainable Travel Finland -tunnustuksen syksyllä 2020. Merkki uusitaan vuosittain käymällä läpi yrityksen oma vastuullisuuspolku, muun muassa kehitys- ja toimenpidesuunnitelma uusine tavoitteineen ja aikatauluineen. Merkin käyttöoikeus edellyttää myös voimassa olevaa ympäristöalan sertifikaattia, joka Messukeskuksella on ISO 14001:2015 -ympäristösertifikaatti. ”Matkailualan vastuullisuutta kehitetään Suomessa pitkäjänteisesti yhteistyössä alan eri toimijoiden kesken ja matkailun kestävä kehitys tarjoaakin Suomelle erinomaisia mahdollisuuksia erottautua kansainvälisesti. Myös tapahtuma-alalla vastuullisuus on tärkeää ja asia koskee yhtä lailla messuja, kongresseja kuin muitakin tapahtumia. On todella hienoa, että Messukeskus on esimerkillisesti uusinut Sustainable Travel Finland -merkkinsä”, vastuullisen matkailun asiantuntija Liisa Mäkelä Business Finlandin Visit Finland -yksiköstä kertoo. ”Ohjelma tuo pitkään jatkuneeseen vastuullisuustyöhömme lisää työkaluja ja vahvan kumppaniverkoston. On hienoa kuulua Visit Finlandin ja muiden Sustainable Travel Finland -ohjelmaan sitoutuneiden yritysten joukkoon kertomaan vastuullisesta matkailusta ja tapahtumista kansainväliselle yleisöllemme”, sanoo Messukeskuksen toimitusjohtaja Anni Vepsäläinen, joka toimii myös Helsingin matkailun neuvoa-antavan työryhmän puheenjohtajana. Sustainable Travel Finland -merkki helpottaa matkailijoiden valintoja matkustuspäätöksiä tehtäessä. Vastuullisuus on megatrendi ja yhä useammalle ostopäättäjälle ratkaiseva valintakriteeri. Messukeskuksen tavoitteena on kehittää palvelujaan yhä vastuullisemmiksi ja kannustaa myös asiakkaitaan ympäristöä säästäviin valintoihin. Messukeskus on Helsingin kaupungin ilmastokumppani ja tavoittelee 110-prosenttista hiilineutraaliutta vuoteen 2029 mennessä. Vastuullisuus näkyy vahvasti myös Messukeskuksen tapahtumissa. Messukeskuksen vuosittain järjestämillä Matkamessuilla palkitaan tuotteet ja palvelut, joissa vastuullisuus on huomioitu erityisen hyvin ja jotka toimivat suunnannäyttäjinä muulle matkailualalle. |