Uuden sukupolven alus tulee Helsingin ja Tallinnan väliselle reitille
AS Tallink Grupp ja Meyer Turku ilmoittivat aloittaneensa uuden sukupolven LNG-käyttöisen nopean matkustaja-autolautan tuotannon Meyer Turun telakalla. Tuotanto aloitettiin metallinleikkausseremonialla tänään 4. elokuuta 2015. Uusi laiva on suunniteltu Helsingin ja Tallinnan väliselle reitille.
AS Tallink Gruppin toimitusjohtaja Janek Stalmeister totesi, että rakenteilla oleva laiva toimii edelläkävijänä Helsinki−Tallinna-reitin uuden sukupolven nopeille autolautoille.
”Sen ympäristötehokkuutta ja monia innovatiivisia ratkaisuja niin teknisellä puolella kuin palveluissa käytetään jatkossa vertailukriteereinä alan markkinoilla ja myös yleisesti omassa toiminnassamme”, Stalmeister sanoi.
”Tallinkin uuden nopean matkustaja-autolautan myötä nostamme LNG-käyttöisten laivojen teknisen kehityksen uudelle tasolle, tietenkin asiakkaidemme erityistarpeiden mukaisesti räätälöitynä. Tämä tilaus lisää vuonna 2016 Turun telakan tuotantoa 30 prosenttia vuoden 2015 tasoon verrattuna”, Meyer Turku Oy:n toimitusjohtaja Jan Meyer kertoi.
Uusi laiva on 212 metriä pitkä ja sen bruttovetoisuus on 49 000 tonnia. Laiva tulee liikennöimään Helsingin ja Tallinnan välisellä reitillä ja sille rekrytoidaan noin 300 työntekijää. Sen suunniteltu matkustajamäärä on 2 800 ja käyttönopeus 27 solmua. Laiva maksaa noin 230 miljoonaa euroa. Tallink rahoittaa tilauksensa Nordea-pankin myöntämällä ja Finnveran takaamalla 184 miljoonan pitkäaikaislainalla.
Uusi ympäristöystävällinen alus käyttää polttoaineenaan LNG:tä ja täyttää kaikki uudet, tiukemmat ECA-alueita ja Itämerta koskevat päästörajoitukset. Se on muita, jo liikenteessä olevia Tallinkin pikalaivoja huomattavasti energiatehokkaampi. Innovatiivinen runkomuoto pienentää hydrodynaamista virtausvastusta ja varmistaa, että se voi liikennöidä hyvin myös jääolosuhteissa. Laivan suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota tehokkaaseen ja nopeaan purkuun ja lastaukseen satamissa.
Työnimellä NB1391 kulkevan laivan suunnitteluvaihe kesti 6 kuukautta. Nyt kun digitaaliset 3D-mallit ovat valmiit, tuotanto voitiin aloittaa seremoniallisesti leikkaamalla ensimmäinen pala metallia. Kölinlasku on suunniteltu loppuvuoteen 2015 ja valmiin aluksen toimitus alkuvuoteen 2017.
Tällä hetkellä Tallink liikennöi Helsinki−Tallinna-reitillä kahdella pika-aluksella, Starilla ja Superstarilla, sekä matkustaja-alus Baltic Queenillä, jotka tarjoavat yhteensä 14 lähtöä joka päivä. Vuonna 2014 yritys kuljetti yhteensä 4,5 miljoonaa matkustajaa Suomen ja Viron välillä.