NBE-bloggaajaohjelma tuo sata digivaikuttajaa Matkamessuille
Matkamessujen kansainvälinen bloggaajaohjelma NBE (Nordic Bloggers’ Experience) tuo Suomeen lähes 100 ulkomaista digitaalista vaikuttajaa 21 maasta. Parhaillaan ympäri Suomea käynnissä oleva ohjelma järjestetään nyt kolmatta kertaa.
Aasialaisten osallistujien määrä on moninkertaistunut ja kampanja huomioi entistä paremmin myös matkailun erityisryhmät. Kaikkiaan NBE:ssä mukana olevien bloggaajien kautta tavoitetaan miljoonia matkailijoita ympäri maailman.
Messuilla mukana olevien 83 eri maan lisäksi kansainvälistä väriä tuovat NBE-seminaarien huippupuhujat, joita pääsevät kuuntelemaan kaikki Matkamessujen ammattilaiskävijät. Seminaareissa paneudutaan some-sisällöntuottajien rooliin matkailupäätösten taustalla, sisällön vaikuttavuuteen ja suosittelun voimaan sekä sosiaalisen median uusiin kanaviin ja niiden hyödyntämiseen matkailumarkkinoinnissa.
NBE:n ohjelmassa on huipputason puhujia kolmesta eri maanosasta: etelä-afrikkalainen keynote-puhuja Mariette du Toit-Hembold on työskennellyt 10 vuotta Cape Townin matkailuorganisaation johtajana ja japanilainen Kei Shibata on maansa suurimman matkailuhakukoneen ja matkaopassivuston perustaja ja johtaja. Eurooppalaista osaamista edustaa mm. paneelikeskusteluun osallistuva Catharina Fischer, joka on toiminut aiemmin Saksan turistitoimiston sosiaalisen median johtajana. Suomalaista näkemystä paneeliin tuo mm. valokuvaaja Konsta Punkka, joka on yli 600 000 seuraajallaan Instagramin suosituin suomalainen.
Seminaariohjelma houkuttelee NBE-osallistujien lisäksi Matkamessuille myös muita aiheesta kiinnostuneita. Yhteensä messuille on tulossa yli sata kansainvälistä sisällöntuottajaa, ja esimerkiksi pohjoismainen bloggaajayhteisö Nordic Travel Bloggers Kollektive järjestää ensimmäisen tapaamisensa Matkamessujen yhteydessä.
Netti täyttyy videoista ja inspiroivista tarinoista
Blogimaailmassa on tällä hetkellä kaksi kuumaa aihepiiriä, matkailu ja kuvaaminen. Arvioiden mukaan vuonna 2017 jopa 77 % kaikesta nettiliikenteestä on videota. NBE:ssä nämä kaksi teemaa yhdistetään workshopissa, jossa saksalainen bloggaaja Nina Hüpen-Bestendonk kertoo, miten videoiden avulla voi helposti ja edullisesti kertoa inspiroivia ja erottuvia tarinoita matkoilta. NBE:n workshopit toteutetaan yhdessä kumppaneiden kanssa. Video-ohjelman kumppanina toimii Canon.
Aasiassa valtava matkailupotentiaali
NBE 2016 tuo Suomeen ennätysmäärän aasialaisia matkabloggaajia yhteistyössä Finnairin ja StopOver Finland -projektin kanssa. Kiinasta, Japanista ja Etelä-Koreasta saapuu yhteensä 12 osallistujaa. Aasian maat nähdään nyt yhtenä merkittävänä kasvualueena suomalaisissa matkailuorganisaatioissa. Jo kolmatta vuotta NBE:n partnerina toimiva Finnair järjesti tänä vuonna NBE-bloggaajille ennennäkemättömän kilpailun, jonka voittaja pääsee tuottamaan sisältömarkkinointikampanjaa yhtiölle. Voittaja valitaan pitching-tilaisuudessa Messukeskuksessa keskiviikkona.
”Finnairille luonteva yhteistyömuoto on, että toimme tänäkin vuonna NBE:hen matkabloggaajia Aasiasta. On hienoa, että voimme tällä tavoin olla mukana ja edesauttaa bloggaajien verkostoitumista paitsi keskenään, myös matkailuyritysten ja erilaisten yhteisöjen kanssa. Järjestimme yhdessä VisitFinlandin kanssa kaikille bloggaajille avoimen kampanjakisan liittyen matkailutuote Stopover Finlandiin. Olemme saaneet hienoja, luovia kampanjaehdotuksia, ja valittu voittajakampanja tullaan toteuttamaan tämän vuoden aikana”, sanoo Manti Väätäinen-Pereira, sosiaalisen median tuottaja Finnairilta.
Matkamessut ja NBE huomioi myös matkailun erityisryhmät. Esteettömän matkailun ohjelmassa Suomea tarkastellaan pääasiassa pyörätuolista käsin. Välillä päästään esimerkiksi husky-valjakon kyytiin. Yksi matkailun uusista kohderyhmistä, seksuaalivähemmistöt, huomioidaan Matkamessujen Pink Island -alueella. Mukana NBE:ssä on myös seksuaalivähemmistöjen matkailuun erikoistuneita bloggaajia mm. naispari Lisa ja Lauren, joiden Button & Bly Travel Showlla on kymmeniä tuhansia katsojia.
”Kysyntä esteettömille matkailupalveluille lisääntyy jatkuvasti, sillä liikuntarajoitteisten matkustaminen on kasvussa ja toisaalta väestön ikääntyminen tuo tarvetta esteettömille ratkaisuille. Maailma on avoin myös liikuntarajoitteisille ja hyviä kohteita on jo paljon, mutta tiedon ja rohkeuden puute ovat edelleen tyypillisiä esteitä liikuntarajoitteisten matkojen toteutumiselle. Tähän pulmaan messuilla haetaan ratkaisua nostamalla esteetön matkustus yhdeksi tietoiskun aiheeksi”, kertoo esteettömästä matkailusta bloggaava Sanna Kalmari, joka emännöi esteettömän matkailun osuutta NBE:ssä.
Yksi viikon kohokohdista on torstai-illan NBE-party, joka kokoaa noin 200 ulkomaista ja kotimaista matkailualan bloggaajaa yhteiseen illanviettoon Radisson Blu Plazaan. NBE-viikko huipentuu perjantaina aktiviteetti-iltapäivään Nuuksiossa ja illalliseen Suomen Luontokeskus Haltiassa. Nuotiomakkaran lisäksi bloggaajat nauttivat hankihiihdosta ja metsämeditaatiosta. Lisäksi he pääsevät kokeilemaan innovatiivista teknologiaa, jossa luonnossa liikkumisen positiivisia vaikutuksia mitataan espoolaisen start up -yritys Moodmetricin sormusta muistuttavalla laitteella.
Taustatietoja NBE:stä
Nordic Bloggers’ Experience on Matkamessujen järjestämä kansainvälisille matkabloggaajille suunnattu ohjelma. Siihen osallistuu 66 bloggaajaa, joista 11 on suomalaisia isäntiä. Vuonna 2016 NBE:n kumppaneina ovat Visit Finland, Radisson Blu, Forenom, Finnair, StopOver Finland, GoFinland, Canon ja Expedia. NBE:n bloggaajamatkoja järjestävät tällä kertaa Visit Espoo, Visit Rovaniemi, Ruka-Kuusamo, Kuopio-Tahko, Lahti Region & Päijänne, Turku Touring, Visit Åland, Etelä-Pohjanmaa, Pohjois-Karjala, Vantaa, Visit Sweden sekä Visit Estonia ja Eckerö Line.
Nordic Bloggers’ Experiencen kokoamisesta, bloggaajamatkoista ja käytännön järjestelyistä vastaa toimitusjohtaja Inna-Pirjetta Lahti kohtaamistoimisto Innastus Oy:stä.