Matkajärjestäjätoiminnan ja liikematkustuksen vertaaminen haasteellista
Kauppalehti kirjoitti heinäkuisella viikolla ansiokkaasti matkakaupasta ja mainitsi tehdyssä haastattelussa m.m. ”matkustamisen jokamiehenoikeudeksi” (KL 16.7.) Hienoa!
Jutun yhteydessä lehti julkaisi myös listan kymmenestä suurimmasta matkatoimistosta maassamme mainiten rankinginsa lähteeksi Kauppalehden tietopalvelun oma ”Balance Consulting”: Aurinkomatkat, Finnmatkat, Tjäreborg, Ebookers Finland, Matka-Vekka, BCD Travel Finland, Lomamatkat, Matkapojat, CWT Finland ja Kilroy Finland. Kolmen kärki on siis puhtaasti matkanjärjestäjiä, vapaa-ajan matkailun suoramyyjätoimijoita.
Täsmällisten ja järjellisten mittareiden löytäminen vertaamaan relevantisti matkajärjestäjätoiminnan, liikematkakaupan (travel management), välitystoiminnan ja alan nettitoimijoiden, incomig -yrityksistä puhumattakaan, aikaansaannoksia toisiinsa on vähintäänkin haastavaa. Nyt näyttää tässäkin listassa käytetyn talouden suureina sekaisin matkanjärjestäjätoiminnan osalta kokonaismyynnin volyymia ja muiden matkakaupan myyjien osalta liikevaihtoa. Se taitaa olla vähän kuin toteaisi veden 100 asteen kiehumapisteen olevan vain kymmenyksen korkeampi kuin suorakulman 90 astetta!
Top ten -luettelo on vähintäänkin yllättävä: minne mahtavat sijoittua sellaiset kirjainyhdistelmät kuin SRG tai HRG tai VIA , entäpä Finnair-konsernin Area ja SMT?
Listassa on Matka-Vekka-konserni, mutta sen konserniyhtiö Lomamatkat on silti myös erikseen?
Takavuosina yhtenä hyvänä (tehokkuuden) mittarina pidettiin myynnin volyymia palkattua työntekijää kohden. Sekään ei nykyisessä online-maailmassa ole enää kovin käypä mittari, niin kuin ei palkatun työvoiman määrä myöskään sellaisenaan. Elämme toimialalla, jossa tehoa ja tuottavuutta saadaan, kun asiakkaat on pankkien opetusten viitoituksella pantu tekemään aikaisemmin matkatoimistovirkailijoiden tekemää työtä. Sitä myös kosolti ja helposti valuu world wide webissä maamme rajojen yli ja ulkopuolelle, joten työpaikat, jos niitä syntyy, syntyvät siellä, missä työn teettäminen on halvinta.
Kannattaisikohan matkakaupan toimialamme yhä tykönänsä pohtia näitä erilaisten toimintojen relevantteja mittareita ja jollei yhteistä käypää, helppoa puntaria löydetä, terävöittää sarjajaon kuvausta erilaista matkakaupan toimintaa harjoittavien yritysten välillä – myös julkisen sanan tiedonvälittäjien suuntaan! Se voisi parantaa myös alaa tuoreemmin silmin tarkkailevien ymmärrystä siitä, että matkakauppa on hyvin monisäikeinen teollisuudenala, jossa menestystekijät vaihtelevat myös valitun liikeidean mukaisesti. (EH)