Uudet konseptit kuvaavat yksilöllisyyttä, elämäniloa, suomalaisuutta
Sokos Hotels -ketjussa on meneillään sen historian mittavin konseptiuudistus. Viime keväänä alkaneen suuren brändiremontin myötä Sokos Hotels jakaa yli 50 hotelliaan Suomessa, Virossa ja Venäjällä neljään erilaiseen hotellityyppiin. Näistä kolmen tunnusmerkit on nyt lanseerattu, neljäs alakonsepti tuodaan markkinoille tuonnempana.
Miten kehitystyöhön ryhdyttiin ja mitä on jo saatu aikaan? Ketjujohtaja Harri Ojanperä SOK Matkailukaupan ketjuohjauksesta tiivistää vastauksen kysymykseen ”miksi?”: ”Koska kulutuskäyttäytyminen maassamme on muuttunut, koska me emme ole samanlaisia. Eri asiakkailla on eri tarpeet eri tilanteissa.” Ojanperä mainitsee Sokos Hotelsin Suomen suurimmaksi hotelliketjuksi, joka haluaa olla myös toimialan moni-ilmeisin. ”Tavoitteemme on olla yksilöllinen monille.”
Uudet konseptit ovat saaneet nimet Solo, Break ja Original by Sokos Hotels.
Solo korostaa yksilöllisyyttä
Solo By Sokos Hotels on yksilöllisen profiilin hotelleista kehitetty hotellityyppi. Tunnusomaista ovat persoonalliset hotellit, sydämelliseksi mainittu palvelu, uniikit ravintolat ja monet aistikkaat, tunnelmalliset yksityiskohdat. ”Vakioiduista konsepteista on ylitarjontaa. Yhä useammat hakevat nyt persoonallista kokemusta.” Solo-alabrändiin lukeutuvat mm. todella värikkään historian hotelli Torni Helsingissä, samaten hotelli Aleksanteri. Tampereen Tammer ja Jyväskylän Paviljonki, Lahden Seurahuone ja Pietarin Vasilievsky ovat myös Solo by Sokos -hotelleja. ”Hyvin läsnä oleva asiakaspalvelu korostuu Solo-hotelleissa. Jokaisella työntekijällä on oikeus ja vastuu olla vieraista huolta pitävä isäntä”, sanoo Ojanperä.
Break, iloa työhön ja vapaa-aikaan
Break by Sokos Hotels -konsepti on saanut nimensä tauoista, breaks. Ajatus lähtee siitä, että asiakkaalle tarjotaan iloa ja energiaa. Hän lähtee hotellista energisempänä kuin oli tullessaan, olipa hän sitten työ- ja vapaa-ajan matkalla. Break-hotellit tarjoavat mahdollisuuksia virkistymiseen, hemmotteluun, inspiroitumiseen ja aktiiviseen menoon. Tätä voi olla päivä laskettelurinteessä, teemakylpylässä tai mahdollisuus kasvohoitoon tai hetki meren äärellä. Konkreettisia uudistuksia ovat aamiaisen smoothie-bar ja suklaasuihkulähde, 24 tuntia avoinna oleva shop ja aulan Break Lounge, jossa asiakkaat voivat pelata pelejä tai syventyä lueskelemaan. Lapsille on puuhapaketteja ja älypelejä, aikuisille kuntoiluvälineitä. Break -hotelleita ovat esimerkiksi Bomba Nurmeksessa, Caribia Turussa, Flamingo Vantaalla sekä Koli, Levi, Tahkovuori ja Vuokatti.
Original on suomalainen, paikallinen
Original by Sokos käsittää noin 30 suomalaista hotellia, jotka lähtevät paikallisesta perinteestä ja paikallisesta palveluhenkisyydestä. Ojanperän mukaan Original by Sokos Hotels on konsepti, jossa on kaikki, mitä hyvässä hotellissa tuleekin olla: keskeinen sijainti, mutkaton palvelu, laaja ravintolatarjonta ja monipuoliset aamiaiset ja kunnolliset löylyt hotellin saunassa. Original -alabrändin ovat saaneet vaikkapa sellaiset hotelli-ikonit kuin Vaakuna ja Presidentti Helsingissä sekä Ilves Tampereella ja Viru Tallinnassa.
Sokos Hotels on laatinut brändiuudistuksensa sekä vapaa-aikana että työkseen matkustavat mielessä. Uusilla Sokos Hotels -brändeillä ja yhtiön kansainvälisellä yhteistyöulottuvuudella Radisson Blue -brändillä pystytään myös yritysasiakkaiden tarpeiden tyydyttämistä ohjaamaan entistä paremmin. Yrityksille on tarjolla volyymisopimukset nimettyihin ”kotihotelleihin” tai dynaamiset sopimukset sekä hybridit, joissa on elementtejä molemmista sopimustyypeistä.
Uusi näkökulma hotelliasumiseen
”Hotellimarkkinat ovat Suomessa jo pitkälle saturoituneet”, sanoo Harri Ojanperä.
Suomessa keskeiset toimijat Sokos Hotels, Culumus, Scandic Hotels ja Holiday Inn ovat tähän asti positioituneet hyvin lähelle toisiaan niin mielikuvissa kuin hinnoittelussa. ”Kysyntä ei kasva siitä, että tarjontaa lisätään”, sanoo SOK Matkailupalveluiden ketjujohtaja Harri Ojanperä perustellessaan brändiuudistusta. ”Hotelleilla tulee menestyäkseen olla jokin uusi näkökulma. Yksilöllisyyden kautta voidaan vahvistaa mielikuvia, koska me emme ole eivätkä tarpeemme ole samanlaisia.” (EH)