Raporttiin voi tutustua myös Muumimaailman nettisivuilla
Vastuullisuuden raportointi on Muumimaailmalle tärkeä kannanotto.
”Vastuullisuus on niin vahvasti osa Muumimaailmaa, että koemme tärkeäksi julkaista myös vastuullisuusraportin”, kertoo Muumimaailman markkinointijohtaja Ann-Karin Koskinen.
Naantalissa toimiva teemapuiston vastuullisuuden punaisena lankana ovat saaristoluonnon kunnioittaminen ja nuorison työllistäminen. Lisäksi tämän kesän teemana on lähiruoka-ajattelun lisääminen.
”Suosimme paikallisia tuottajia ja luomuruokaa. Mamman kotiruokabuffetissa on tarjolla mynämäkeläisen Veraisen leipomon luomuleipää, Reilun kaupan kahvia ja teetä sekä luomumaitoa. Pyrimme hankkimaan raaka-aineita yhä enemmän lähialueen pientuottajilta”, Muumimaailman operatiivinen johtaja Juho Nieminen kertoo.
Hauskaa ilman huvipuistolaitteita
Muumimaailma poikkeaa perinteisistä huvipuistoista muutenkin kuin yritysvastuuraportin julkaisemisessa. Selkein ero on huvipuistolaitteiden puuttuminen.
”Muumifilosofian näkökulmasta tietynlaiset ratkaisut eivät sovi Muumimaailmaan. Huvipuistolaitteista pidättäytyminen on yksi esimerkki siitä, miten muumifilosofia ohjaa toimintaamme”, Nieminen sanoo.
Muumimaailma on suunnattu lapsiperheille, joten kohderyhmä on suppeampi kuin perinteisissä huvipuistoissa. Tavoitteena on tuottaa unohtumattomia elämyksiä ylisukupolvisesti koko perheelle, ympäröivää luontoa kunnioittaen. Tavoitteessa on onnistuttu hyvin, sillä kaudella 2014 toteutetussa asiakastyytyväisyystutkimuksessa 99 % vastanneista suosittelisi Muumimaailmaa ystävilleen.
”Lähestymistapamme elämysten tuottamiseen on vuorovaikutteinen, mikä vaatii myös asiakkaalta antautumista tilanteeseen. Muumimaailma on koko perheen yhteinen kokemus. Onnistuessaan se voi tuottaa elämyksiä, joihin pelkkä huvipuistolaite ei pysty. Keskeisessä asemassa on myös ympäröivän saaristoluonnon kunnioittaminen”, kiteyttää Nieminen.
Usean nuoren ensimmäinen työpaikka
Muumimaailma työllistää tänä kesänä 270 nuorta. Useille Muumimaailma on ensimmäinen työpaikka, mikä asettaa yrityksen erityisen vastuulliseen asemaan.
”Haluamme antaa työntekijöillemme kokemuksia, koulutusta ja valmiuksia, joista on hyötyä myös tulevissa työpaikoissa. Sisäisen työhyvinvoinnin parantaminen on keskeisessä roolissa tänäkin kesänä. Henkilöstön hyvinvointia, ajatuksia ja ideoita kuunnellaan herkällä korvalla koko kauden ajan”, Nieminen lupaa.
Naantalin Muumimaailman ovet avautuvat kesäkuun 6. päivä 23. kerran.
Lataa Muumimaailman yritysvastuuraportti löytyy osoitteesta: www.muumimaailma.fi/yritysinfo/yhteiskuntavastuu