Neljän Pohjoismaan liikematkayhdistysten, DBTA, FBTA, SBTA ja isäntämaan NBTA, voimannäyttö Nordic Business Travel Summit (NBTS) kokosi Osloon kuluvan maaliskuun 17.-18. päivinä yli 400 Norjan, Ruotsin, Tanskan ja Suomen liikematkatoiminnan ja matkahallinnon ammattilaista.
Suomen Liikematkayhdistys ry FBTA:n jäsenkunnasta Norjaan oli saapunut nelisenkymmentä yritysten travel manageria eli palveluiden ostajaa sekä palvelujen tarjoajien, kuten kuljetus-ja majoitus-, teknologia- ja kokouspalvelualojen asiantuntijaa. FBTA:n toiminnanjohtaja Sari Viljamaa oli varsin tyytyväinen osanottoon, etenkin kun muistamme, että vain hieman ennen vuoden vaihdetta matkahallinnon väki oli kokoontunut maailmanlaajuisen GBTA:n lipun alla Kööpenhaminassa.
Uuden kynnyksellä
NBTS:ssa Clarion the HUB -hotellin suojissa Oslon ydinkeskustassa pohdittiin liikematkakaupan ja matkahallinnon ajankohtaisteemoja, joista ylitse muiden nousi tekoäly, artificial intelligence (AI) ja sen jälkeen ja osin siihen liittyenkin kestävä kehitys eli sustainalibity, ilmastohuolet ja vihreä siirtymä. Kokouspäivät juontanut mainio ja eloisa lady Aurelie Krau totesi avaussanoissaan: ”Olemme uuden aikakauden kynnyksellä, jossa teknologian sääntöjä kirjoitetaan uusiksi ja ne tulevat muokkaamaan elämämme jokaista aluetta.”
Juuri kun olemme jo olleet tottumassa tekoälyyn erilaisissa kielimalleissa, joita on hyväksikäytetty kirjoittamisessa, käännös- ja vaikkapa toimitustyössä, apuna ja sparraajana puheiden pidossa, havaitsemme tekoälyn valloittavan yhä uusia alueita, myös matkakaupassa ja yritysten matkahallinnossa, jopa AI-varaustyökaluina!
Digitaalinen kaksosemme
Tiedämme tekoälyn tekevän siihen syötetyn tietomassan pohjalta sitä, mitä ihminenkin tekee, mutta AI tekee sen paremmin ja tehokkaammin, myös kustannustehokkaammin. AI ei sittenkään ole niinkään itse tuote, vaan se on osa tuotetta tietokoneessa, älykännyköissä, mutta yhtä hyvin autossa kuin vaikkapa jo kodinkoneessa. Kehitys alueella on hurjaa ja kasvaa eksponentiaalisesti: jos eilen luuli tietävänsä jotain tekoälystä, tänään saattaa olla jo pudonnut kärryiltä.
NBTS:ssä esitetty, ehkä futuristisin skenaario arveli, että vuoteen 2050 mennessä meillä kullakin on digitaalinen alter ego eli kaksonen, joka voi tehdä puolestamme erilaisia asioita ja tehtäviä – kukaties niin hyvässä kuin vähemmän hyvässä. Ken elää, hän näkee!
Tekoälyn eettisyys ja saavutettavuus
Mihin AI-järjestelmiä halutaan käyttää ja millaisella arvopohjalla tekoälyä kehitetään, kun jo nyt tekoälyn eettisyys ja vaikutukset niin yrityksiin kuin yksilöihin ovat nousseet keskiöön. Tässä etenkin on muistettava, että kehitystyön suurvallat ovat USA ja Kiina. Pysyykökö Eurooppa mukana myös innovaatioissa, eikä vain regulaatiossa, jossa mm. yksityisyyden suoja on tärkeänä mukana.
Teemaa pohdittiin Oslossa myös pragmaattisemmin matkahallinnon näkökulmasta: mihin travel managerit sijoittuvat uudessa AI-maailmassa? Tai miten liikematkustuksen erilaiset turvallisuusnäkökohdat tulevat huomioonotetuiksi: fyysinen turvallisuus, maksuliikenne, tietoturva esimerkkeinä?
Good morning, humans!
Robotiikka on yksi AI-sovellusalue. Kuvaavaa ja oivaltavaa Oslossa olikin NBTS:n osallistujien puhuttaminen: good morning, humans, vastapainona siis robotit!
Tekoälyä käytetään nyt jo apuna mm. rekrytoinneissa, mutta NBTS:ssä pohdittiin myös AI:n sovelluksia matkakaupan toiminnoissa, tarjousten analysoinnissa ja monissa muissa prosesseissa.
Miten pysyä kehityksessä mukana? Digitaaliset luku- ja muut perustaidot on pidettävä hallussa, niin varttuneempien toimijoiden kuin ensimmäisten ’diginatiivienkin’. Oslossa pohdittiin myös eri ikäisten, kuten Z-sukupolven, asenteita, suhtautumista ja valmiuksia tekoälyn maailmassa. NBTS:ssä todettiin, että suurin virhe on olla tekemättä mitään asian tiimoilta – silloin varmuudella jää junasta. ”Päättämättömyys on pahempaa kuin väärät päätökset”, sanoi asiaan vihkiytynyt Johnny Thorsen.
AI on haastava polku, jolle lähtevät voivat astua myös harhaan, mutta polun voi löytää taas uudelleen. Lähtöpisteeseen jäämällä ei varmuudella saavuta maalia, eikä edes välietappeja, todettiin NBTS- estradilla.
Matkaviikko palaa pian kestävän kehityksen. multimodaalisen matkustuksen, maksu-ja lentoliikenteen ja muiden aihealueiden ajankohtaisteemoihin, jotka myös olivat kaksipäiväisen summitin antia. Pysy saitillamme!
Kuva yllä: Pohjoismaisten liikematkayhdistysten toiminnanjohtajat, Norjan Carl Moltzau (vas,), Suomen Liikematkayhdistyksen Sari Viljamaa (toinen vas.), Tanskan Jens Söndergaard ja Ruotsin Fredrik Hermelin (oik.) avasivat 2-päiväisen kokouksen. Seuraava NBTS kokoaa liikematkaväen Ruotsin Göteborgiin 2026!