Espanjassa kuluttaja- ja yhteiskunnallisia oikeuksia hallinnoiva ministeriö (La Secretaría General de Consumo del Ministerio de Derechos Sociales, Consumo y Agenda 2030 ) on asettanut jopa 150 miljoonaan euroon nousevan uhkasakon neljälle lentoyhtiölle näiden matkustajien käsimatkatavaraa koskevien veloituskäytäntöjen vuoksi. Nämä lentoyhtiöt ovat Ryanair, Vueling, EasyJet ja Volotea, kerrotaan espanjalaisen kuluttajien etuja ajavan organisaatio Facuan julkilausumassa.
Moitittavaa Facuan mukaan on myös veloitus eli maksullisuus vierekkäisten istuinpaikkojen saamiseksi lasten tai vammaisten ja heidän saattajansa lentomatkalla. Samaten moitittavaa on ollut maksuvälinekäytännössä eli käteisen maksun kelpaamattomuudessa lentoasemilla lippua ostettaessa ja eräiden kampanjoiden tai erikoistarjousten hintainformaatiossa ja sen puutteissa.
Facuassa ollaan tyytyväisiä jo lähes kuusi vuotta tässä asiassa jatkuneen taistelun osavoittoon. Po. lentoyhtiöillä on kuitenkin oikeus valittaa päätöksestä ennen sen toimeenpanoa, joten asia ei ole vielä maalissa myöskään lentomatkustajien oikeuksien näkökulmasta.
”Tarttis tehdä jotain!”
Asian taustalla on lentoyhtiöiden viime vuosien tapa hinnoitella matkustajan istuin ja matkatavara, jopa käsimatkatavara sekä mahdollisia muita palveluita erikseen, lisämaksullisina.
Halvimmissa lippukategorioissa ei juuri sisälly oikeutta kuljettaa mitään matkatavaraa ilman lisämaksua ja ruumaan menevä ns. poletoitava matkatavara saattaa olla lisämaksullista. Tästä on aiheutunut monenlaisia hankaluutta, kun lentomatkustajat yrittävät taiteilla matkatavaransa mahdollisimman vähin kustannuksin, usein ylisuurina käsimatkatavaroina matkustamoon. Istuinten yläpuoliset hattuhyllyt täyttyvät ensimmäisinä koneeseen saapuvien suurista matkatavaroista ja muut matkustajat ovat pulassa, ellei oma laukku mahdu edes istuimen alle. Konetyypeittäin ongelmat saattavat olla hyvinkin suuria. Usein esim. turboprop-koneiden käsimatkatavaratilat ovat vielä suihkukoneitakin rajatummat.
Kaukana takana ovat ne lentomatkustuksen hohdokkaat, vanhat hyvät ajat, jolloin turistiluokan, jopa tilauslentoistuimen hintaan, sisältyi aina 20 kg:n matkatavara ruumaan ja 8 kg käsimatkatavaraa matkustamoon. Samalla varauksella olevat tiesivät pääsevänsä istumaan vierekkäin. Lipun hintaan lennon pituuden mukaan kuului jopa lämmin tai kylmä ateria lennolla! Matkaviikon skribentin mielestä economy-luokan aterian maksullisuus nykyisin on toki helpommin hyväksyttävissä, mutta kohtuullisten matkatavaroiden kuljetus sekä jopa perhe- tai pariskunnan istuttaminen erilleen on toinen juttu!
Monien lentoasemien ravintolatarjonta – niin lähtö- kuin jopa tuloalueilla , on lennon aikaisten palveluiden kaventumisen vuoksi parantunut ja monipuolistunut. Lisäksi yhä useammalla matkustajalla on nykyisin omat, usein lentoasemilta hankitut eväät lennolla.
Lentoyhtiöt, muutkin kuin nyt Espanjassa tikun nokkaan nostetut neljä low-cost-yhtiötä, voisivat katsoa peiliin ja panna valinkauhaan matkatavara-asiat ja niiden veloitukset, kuten myös samalla varauksella olevien ilmeinen halu istua vierekkäin ilman erillistä lisämaksua. Se parantaisi oleellisesti lentomatkustuksen asiakaskokemusta!