Norjalaisyhtiö sai lentotoiminta- ja liikenneluvan Euroopan unionissa
Irlannin viranomaiset ovat myöntäneet lentotoimintaluvan (AOC) ja liikenneluvan Norwegian Air International Limitedille (NAI), joka on Norwegianin Dublinissa sijaitseva tytäryhtiö.
Uuden luvan myötä Norwegianin kaukolentotoiminta siirtyy Norwegian Air International Limited (NAI) -yhtiöön, jonka hallinto ja kaikki lakisääteiset toiminnot ovat Dublinissa. Yhtiön laivasto toimii tästä lähtien Irlannin viranomaisten alaisuudessa.
Miksi Irlantiin? Norwegian perustelee asiaa seuraavasti:
”Kaukolentoyhtiö on perustettu Dubliniin useista syistä. Tärkein syy on pääsy tulevien EU:n liikenneoikeuksien piiriin liikennöitäessä EU:n ja kolmansien maiden välillä. Norwegianilla on tällä hetkellä tilauksessa yli 260 lentokonetta ja yhtiön reittiverkosto laajenee lähivuosina nopeasti. Toinen tärkeä syy, miksi yhtiö valitsi Irlannin muiden EU-maiden joukosta, kun harkinnassa olivat myös mm. Iso-Britannia ja Ruotsi, on Irlannin päätös hyväksyä Kapkaupungin yleissopimus täysimääräisesti. Tämä parantaa Norwegianin rahoitusehtoja. NAIn perustaminen Irlantiin ei myöskään vaikuta rahoitukseen liittyviin vientitakuisiin. Irlannissa on myös huomattava ilmailuteollisuusklusteri. Norwegianin kanssa yhteistyötä tekevien merkittävimpien leasing-yhtiöiden toimistot sijaitsevat myös Dublinissa.”
Norwegianista kiistetään joidenkin poliitikkojen ja ammattiliittojen väitteet, että Irlanti valittiin maan erityisen säännösympäristön vuoksi, joka mahdollistaa amerikkalaisen tai aasialaisen miehistön käytön.
Norwegianista sanotaan, että yhtiö olisi voinut perustaa kaukolentoyhtiönsä mihin tahansa Euroopan unionin jäsenmaahan ja käyttää amerikkalaista ja aasialaista miehistöä, kuten useat muut eurooppalaiset lentoyhtiöt ovat tehneet jo vuosien ajan. Poikkeuksia ovat esimerkiksi Norja ja osittain Tanska, jotka ovat toistaiseksi pitäneet vanhentunutta säännöstöä voimassa tällä alueella.
Ensimmäisen Dreamlinerin siirto EU:n lentotoimiluvan (EU AOC) piiriin toteutui koneen määräaikaishuollon yhteydessä. Muun kaluston siirto toteutetaan vähitellen. Yhdysvaltain liikenneministeriö käsittelee parhaillaan Norwegianin lupahakemusta, joka koskee Norwegianin kaukolentoja USAn ja EU:n välillä.
Tätä säännellään USAn ja EU:n välisellä Open Skies -sopimuksella, jonka mukaisesti sopimuksen vaatimukset täyttävällä toimijalla USA:sta tai EU:sta, on oikeus toimia sopimuksen mukaisesti.
”Viime aikoina sekä kilpailijat että ammattiliitot ovat esittäneet Norwegiania ja Irlantia vastaan lukuisia väitteitä, jotka Euroopan unionin ja Irlannin viranomaiset sekä Norwegian ovat toistuvasti kiistäneet. Norwegian odottaa, että Yhdysvaltain hallitus käsittelee hakemuksen Open Skies -sopimuksen periaatteita noudattaen, ja että Norwegian saa samat oikeudet kuin aiemmassa EEC AOC (European Economic Community Airline Operating Certificate) -sopimuksessa on, kun lentotoimilupa (AOC) siirtyy Norjasta Euroopan unioniin”, todetaan Norwegianin tiedotteessa.