Voimakas laajentuminen ja polttoaineen hintasuojaus vuodelle 2015 vaikuttivat Norwegianin vuositulokseen
Lentoyhtiö Norwegianin vuoden 2014 tulosta leimasi voimakas liikevaihdon ja kapasiteetin kasvu sekä investoinnit tulevaisuuteen.
Suojautuminen vuoden 2015 polttoainehintoihin aiheutti merkittävän 459 miljoonaan Norjan kruunuun (n. 55 MEUR) kustannuksen vuonna 2014. Yhtiön nettotulos oli -1.050 miljoonaa Norjan kruunua (n. 125 MEUR tappiollinen, kun se vuonna 2013 oli 322 miljoonaa Norjan kruunua plussalla.
Seitsemän voitollisen vuoden jälkeen Norwegian (NAS) julkisti siis tänään vuoden 2014 tappiollisen tuloksen. Yhtiön liikevaihto oli 19,5 miljardia Norjan kruunua, kasvua 25 prosenttia vuoteen 2013 verrattuna.
Tarjotut henkilökilometrit (ASK) nousivat 35 prosentilla ja käyttöaste pysyi korkeana, 81 prosentissa, mikä on kolme prosenttiyksikköä enemmän kuin vuotta aiemmin. Norwegian kuljetti 24 miljoonaa matkustajaa vuonna 2014, kasvua 16 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.
Neljännen vuosineljänneksen toiminnallinen tulos oli samalla tasolla kuin samalla vuosineljänneksellä vuonna 2013. Polttoaineen hintasuojaus ja heikko Norjan kruunu olivat suurin syy -958 miljoonan Norjan kruunun nettotulokseen.
Siirtämällä pääosan Norwegianin laivastosta tytäryhtiö Arctic Asset Aviation Ltd:iin (AAA) on laivaston arvo noussut dollarin kanssa samaan tahtiin. Tällä oli 361 miljoonan Norjan kruunun positiivinen vaikutus yhtiön omaan pääomaan, joka käytännössä kompensoi valuutanvaihtelusta aiheutuneet tappiot neljännellä vuosineljänneksellä vuonna 2014.
Merkittävillä valuutan vaihteluilla ja polttoaineen hintasuojauksella oli 690 miljoonan Norjan kruunun negatiivinen vaikutus koko vuoden tulokseen. Lisäksi kaukolentotoiminnan viivästymisistä aiheutuneet kustannukset nousivat 265 miljoonaan Norjan kruunuun vuonna 2014. Tämä pitää sisällään kaluston ja henkilöstön vuokrasta (wet lease) syntyneet kustannukset, polttoaineen lisäkustannukset samoin kuin matkustajille tarjotusta majoituksesta, ruuasta ja juomista syntyneet kustannukset.
Kustannukset yhtiön EU:ssa sijaitsevan tytäryhtiön viivästyneestä ulkomaisen lentoyhtiön toimiluvasta USAssa olivat 117 miljoonaa Norjan kruunua. Ammattiliitto Paratin lakko toukokuussa 2014 aiheutti 101 miljoonan Norjan kruunun tappiot.
Norwegianin neljännen vuosineljänneksen 2014 liikevaihto oli 4,6 miljardia Norjan kruunua, mikä on 22 prosenttia enemmän kuin vastaavana ajanjaksona viime vuonna. Nettotulos oli -958 miljoonaa Norjan kruunua, kun se vuotta aiemmin oli -194 miljoonaa Norjan kruunua. Yhtiö kuljetti neljännellä vuosineljänneksellä 5,65 miljoonaa matkustajaa, mikä vastaa kahdeksan prosentin matkustajamäärän kasvua. Tarjottujen henkilökilometrien määrä (ASK) nousi 21 prosenttia ja käyttöaste parani yhdellä prosenttiyksiköllä 81 prosenttiin.
”En voi kieltää, että vuosi 2014 oli heikko vuosi Norwegianille. Samaan aikaan näemme useita myönteisiä merkkejä vuonna 2015. Viime vuodelle tyypillistä oli kasvun jatkuminen, kuten uusien kaukoreittien avaaminen. Kasvustrategiamme tuo tulosta globaalin jalansijan vahvistuessa. Samalla, kun investointikustannukset ovat olleet suuria, olemme onnistuneet laskemaan yksikkökustannuksia ja uusimaan laivastoamme merkittävästi. Laivaston keski-ikä on nyt neljä vuotta”, sanoo Norwegianin toimitusjohtaja Björn Kjos.
”Näemme kysynnän laadukkaille ja edullisille lennoille hyvänä vuonna 2015 ja jo ensimmäisen vuosineljänneksen aikana hyödymme edullisesta öljyn hinnasta. Silti ei ole epäilystäkään, että meidän tulee edelleen laskea kustannuksia pysyäksemme kilpailukykyisinä erittäin haastavilla markkinoilla”, sanoo Kjos.