Kuluvan tulosbuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä (Q1) Finnair jatkoi kustannussopeutuksia ja rahoitustoimia matkustajakysynnän pysyessä heikkona ja rahtiliiketoiminnan jatkaessa vahvana. Kysynnän ennakoidaan elpyvän asteittain loppukesästä alkaen.
Tammi–maaliskuu 2021
- Liikevaihto laski 79,8 prosenttia vertailukaudesta ja oli 113,6 miljoonaa euroa (561,2).
- Vertailukelpoinen liiketulos oli -143,2 miljoonaa euroa (-91,1). Liiketulos oli -149,1 miljoonaa euroa (-95,6).
- Kassavarat olivat 665,3 miljoonaa euroa (31.12.2020: 823,7) ja omavaraisuusaste oli 22,7 prosenttia (31.12.2020: 24,6).
- Matkustajamäärä laski 90,2 prosenttia 0,3 miljoonaan (2,7).
- Tarjotut henkilökilometrit (ASK) laskivat 87,6 prosenttia.
- Matkustajakäyttöaste oli 25,5 prosenttia (72,6)
- ,
Tulevaisuuden näkymät
OHJEISTUS 27.4.2021
Jatkuneiden tiukkojen matkustusrajoitusten vuoksi vertailukelpoinen liiketappio tulee olemaan vuoden 2021 toisella neljänneksellä samaa suuruusluokkaa kuin edeltävillä neljällä vuosineljännekselläkin.
Vuoden 2021 toisella neljänneksellä Finnair jatkaa rajallisen verkoston operoimista. Vaikka kysynnän ennakoidaan elpyvän asteittain vuoden 2021 kolmannella neljänneksellä, näkyvyys on edelleen heikko ja elpymisen ajoituksesta on useampia skenaarioita, minkä vuoksi yhtiö ei anna ohjeistusta koko vuoden 2021 liikevaihdosta.
Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2021 puolivuosikatsauksen yhteydessä.
Toimitusjohtaja Topi Manner:
”Pandemian vaikutukset jatkuivat odotetusti raskaina vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, kun tiukat matkustusrajoitukset rajoittivat voimakkaasti matkustusta monissa maissa. Ennakko-odotusten mukaisesti operoimme rajallista verkostoa ja viikkovuoromäärää läpi koko vuosineljänneksen, ja tilanne heijastui matkustajamääriin, liikevaihtoon sekä tulokseen. Matkustajaliikenteen valopilkkuina Lappi veti kuitenkin hyvin kotimaisia matkailijoita ja toisaalta pystyimme avaamaan lähes vuoden tauon jälkeen New Yorkin -matkustajalentomme rahtikysynnän tukemana.
Rahdin kysyntä oli edelleen erittäin vahvaa, ja maaliskuu oli Finnairin kaikkien aikojen ennätyskuukausi rahtiliikevaihdolla mitattuna. Tätä tukivat pandemian aiheuttamat toimitusketjuhaasteet, jotka korostuivat erityisesti Suezin kanavan tukoksen myötä. Lensimme 547 pelkkää rahtia kuljettanutta lentoa ja pystyimme lisäksi jatkamaan kaukolentojamme rahdin tukemana. Rahdin osuus liikevaihdostamme oli jälleen yli puolet.
Jatkoimme ensimmäisellä vuosineljänneksellä likviditeettimme turvaamista. Euroopan komissio hyväksyi 350 miljoonaa euroa Suomen valtion myöntämästä 400 miljoonan euron hybridilainasta, joten laina on siltä osin ehtojen täyttyessä nostettavissamme. Lopuille 50 miljoonalle eurolle haemme komission hyväksyntää myöhemmin. Neuvottelimme myös 175 miljoonan euron käyttämättömän valmiusluottolimiittimme ehdot uudelleen. Nämä toimet turvaavat Finnairin tietä ulos pandemiasta.
Pysyviin kustannussäästöihin vuoden 2022 alusta alkaen tähtäävä ohjelmamme edistyi hyvin ja korotimme nyt tavoitetta 140 miljoonasta eurosta 170 miljoonaan euroon. Etsimme edelleen uusia säästöaihioita kaikista kulueristä. Kustannustehokkuus tulee korostumaan pandemian jälkeisessä, tiukasti kilpaillussa markkinassa ja pysyvät säästöt parantavat Finnairin asemaa tässä toimintaympäristössä.
Asiakastyytyväisyys pysyi edelleen erinomaisena ja katsauskauden nettosuositteluindeksi oli 54. Asiakkaamme arvostivat ennen kaikkea tarjoamaamme terveysturvallista matkustusympäristöä, mutta myös erinomaista asiakaspalveluamme. Haluan kiittää lämpimästi koko henkilöstöämme tästä työstä, ja kiitän asiakkaitamme luottamuksesta, jota he ovat koko pandemian aikana Finnairia kohtaan osoittaneet.
Pandemiavuodenkin keskellä olemme edistäneet vastuullisuustyötämme: biopolttoainekumppanimme Neste toimittaa Helsinki-Vantaalle biopolttoainetta yhtiön liikematkustuksen päästöjen vähentämiseksi ja yhteistyömme lennonvarmistuksen kanssa auttaa parantamaan polttoainetehokkuutta Suomen ilmatilassa. Ilmoitimme myös kiinnostuksemme kehitteillä oleviin Heart Aerospace ES-19 -sähkölentokoneisiin.
Rokotekattavuuden kasvaessa ja matkustusrajoituksia vähitellen purettaessa odotamme kysynnän asteittain palautuvan loppukesästä alkaen. EU:n vihreä todistus (EU Digital Green Certificate), jonka on määrä astua voimaan kesäkuun lopussa, on tärkeässä roolissa vapaan liikkuvuuden terveysturvallisessa palauttamisessa. Se on myös osa Suomen valtion exit-suunnitelmaa. Ensimmäiset lentäjien ja matkustamohenkilökunnan paluukoulutukset ovat hiljattain käynnistyneet. Finnair aikoo lentää kesällä yli 60 kohteeseen, ja muokkaamme liikenneohjelmaamme joustavasti kesän aikana kysynnän mukaan.”
Rahdin osuutta kuvatessaan Manner sanoi Suezin kanavan EverGiven-aluksen häiriön näkyvän lentorahdin kysynnässä ja tulosluvuissa vasta toisen kvartaalin (Q2 – 2021) puolella. Kanavan blokanneen EverGiven-aluksen rahtimäärä vastaa huimaa 6500 A350-koneellista lentorahtia! Lentorahdin kysynnän kasvu on nostanut myös rahtituottoja /vs. rahtikuluja näkökulmasta riippuen siten, että lentorahtihinnat ovat nousseet Q4-2020 jaksosta Q1-2021 -jaksoon +33 % ja Q1-2020 ajankohdasta Q1-2021 jaksoon jopa 200 % eli kolminkertaiseksi!