Lentoasemayhtiö Finavia juhlii tänä vuonna kahden lentoasemansa pyöreitä merkkivuosia. Ivalon lentoasema täyttää 80 vuotta ja Oulun lentoasema 70 vuotta. ”Oulun ja Ivalon lentoasemat ovat palvelleet matkustajia ja lentoyhtiöitä jo vuosikymmenten ajan ja kehittyneet tärkeiksi matkailun ja elinkeinoelämän solmukohdiksi. Molemmat lentoasemat varmistavat alueen hyvät yhteydet ja saavutettavuuden”, sanoo Pohjois-Suomen lentoasemien aluejohtaja Jonna Pietilä Finaviasta. Finavia on viimeisen kymmenen vuoden ajan panostanut merkittävästi sekä Ivalon että Oulun lentoasemien kehittämiseen. Yhtiö on investoinut kymmeniä miljoonia euroa lentoasemiensa infrastruktuurin ja palvelujen parantamiseen. Ivalo lentoasema – Suomen pohjoisin kenttä ”Ivalon lentoasema on Finavian lentokenttäverkoston ja samalla koko Suomen pohjoisin lentokenttä. Vilkkainta meillä on joulusesonkina, jolloin turistit ympäri maailmaa tulevat ihastelemaan Lapin taikaa”, kertoo Ivalon lentoaseman päällikkö Jarmo Pyhäjärvi Finaviasta. Pyhäjärvi kertoo, että 80 vuotta on tärkeä merkkipaalu lentoasemalle. Ivalon lentoaseman valmistui alun perin vuonna 1943, mutta tuhoutui Lapin sodassa vuonna 1945. Sodan jälkeen kenttä kunnostettiin. Erityisesti Lapin kultaryntäys antoi sysäyksen lentoaseman uudelleenrakentamiselle. ”Olemme vuosien varrella laajentaneet Ivalon lentoasemaa useaan kertaan palvelemaan kasvavia matkustajamääriä. Vuonna 2016 terminaaliin saatiin lisää tilaa tuhat neliömetriä ja vuonna 2018 laajennettiin asematasoa, jolloin muun muassa konepaikkojen määrä tuplaantui. Viimeisin laajennus toteutui vuonna 2019, jolloin valmistui saapuvien matkustajien aula.” Ympärivuotinen lentoliikenne Ivalon lentoasemalla alkoi vuonna 1975. Ensimmäisen kerran Ivalon lentoaseman matkustajamäärä nousi yli 200 000:n vuonna 2017. Vilkkainta on joulusesonkina, jolloin turistit ympäri maailmaa tulevat ihastelemaan Lapin taikaa. Finavia hyödyntää arktisia olosuhteita ja kehittää ja testaa muun muassa omaa kunnossapitokalustoaan Ivalon lentoasemalla. Oulun lentoasema – Pohjois-Suomen lentoliikenteen solmukohta ”Oulun lentoasemasta on vuosien varrella kehittynyt Pohjoisen Suomen lentoliikenteen solmukohta. tarjoaa hyvät ja säännölliset yhteydet niin elinkeinoelämälle kuin vapaa-ajan matkustajillekin”, kertoo Oulun lentoaseman päällikkö Liisa Sallinen Finaviasta. Sallinen jatkaa, että 70-vuotias Oulun lentoasema on matkustajamäärillä mitattuna Suomen toiseksi vilkkain lentoasema heti Helsinki-Vantaan jälkeen. Ensimmäisen kerran Oulun lentoasemalla rikottiin miljoonan matkustajan raja vuonna 2012. Oulun lentoasema valmistui vuonna 1953, jolloin myös lentoyhtiö Aero aloitti säännölliset lennot Oulun ja Helsingin välillä. Ensimmäinen varsinainen lentoasemarakennus valmistui viisi vuotta myöhemmin vuonna 1958, jonka jälkeen Finavia on laajentanut ja kehittänyt Oulun lentoasemaa useaan otteeseen. Viimeksi vuonna 2011 Finavia laajensi terminaalia ja matkatavarankäsittelytiloja yhteensä 6 450 neliöllä. ”Alkuvuoden aikana merkkivuotta juhlistetaan kummallakin lentoasemalla syntymäpäiväkahvien kera. On mukava päästä juhlistamaan lentoasemien historiaa yhdessä koko lentoasemayhteisön ja matkustajien kanssa, sanoo Jonna Pietilä. Lue lisää lentoasemien historiasta Finavian verkkosivuilta. |
Lähde: Finavia |