Taloudellisen tuloksen kehitys ja asiakastyytyväisyys valinnan perusteina
Finavia Oyj on valinnut vuoden 2016 lentoasemaksi Oulun lentoaseman. Valintakriteereinä korostuivat taloudellisen tuloksen erinomainen kehitys ja asiakaslähtöisyys palvelujen kehittämisen ytimessä.
”Oulun lentoasemalla on onnistuttu tehostamaan toimintoja ja parantamaan taloudellisia tunnuslukuja merkittävästi jo useana vuonna peräkkäin. Oulussa kehittämisen ytimessä on asiakaslähtöisyys ja se näkyy korkeana asiakastyytyväisyytenä. Palvelujen kehittämisessä on edistytty vuosittain kohti yhteisiä tavoitteita. Tunnustus kuuluu ennen kaikkea Finavian ammattilaisille, jotka omalla panoksellaan tekevät hyvän kehityksen mahdolliseksi”, sanoo toimitusjohtaja Kari Savolainen Finaviasta.
”Oulun lentoasema on toiseksi vilkkain lentoasema Suomessa. Matkustajamäärät ovat kehittyneet vakaasti ja tänä vuonna odotamme miljoonan matkustajan rajan rikkoutuvan. Finavia on tehnyt suuria panostuksia Oulun lentoasemalle 2000-luvulla sekä rahallisesti että toiminnallisesti ja mahdollistanut osaltaan liikenteen kehittymisen Oulussa. Teemme alueen toimijoiden kanssa yhdessä paljon töitä lentoliikenteen edellytysten parantamiseksi, sillä toimiva lentoasema ja hyvät yhteydet ovat tärkeä tuki alueen elinkeinoelämälle”, Savolainen lisää.
Vuoden lentoasema valittiin nyt 26. kerran, ensimmäisen kerran valinta tehtiin vuonna 1990. Oulu on edellisen kerran valittu vuoden lentoasemaksi vuonna 2014. Oulussa lentoasema otettiin käyttöön vuonna 1953 ja vuonna 2015 sen kautta kulki 982 723 matkustajaa. Lentoaseman liikenne on ollut alkuvuoden hyvässä kasvussa (tammi-huhtikuu +4,6 %). Oulun lentoaseman päällikkönä toimii Liisa Sallinen.
Maailman talousfoorumi (WEF) on arvioinut Suomen lentoasemaverkoston kilpailukyvyltään maailman kärkeen ja esimerkiksi muita Pohjoismaita paremmaksi. Lentoasemat tukevat palvelu- ja hintatasonsa ansiosta lentoyhtiöiden kilpailukykyä Suomessa ja siten lentoyhteyksien kehittymistä.