Kansainvälisen matkailun parissa toimivien yritysten tilanne Suomessa on lohduton. Julkinen keskustelu on pitkälti pyörinyt suomalaisten matkailijoiden näkökulmassa, ja keskusteluissa on unohdettu Suomeen tulevien kansainvälisten matkailijoiden merkitys.
Matkailualan yritykset ovat koronakriisin takia kriittisessä tilanteessa, ja merkittäviä toimenpiteitä täytyy tehdä välittömästi, jotta 16 miljardin euron matkailutoimiala voidaan pelastaa.
Kirjoittaja: PAAVO VIRKKUNEN
Executive Director, Visit Finland
Kotimaan matkailu ei riitä pelastamaan matkailutoimialaa, siihen tarvitaan kansainvälisiä matkailijoita. Ulkomaiset matkailijat tekivät viime vuonna ennätykselliset lähes 10 miljoonaa matkaa Suomeen, ja matkailun osuus Suomen vientituloista on yli 5 prosenttia, rahassa vuositasolla 5 miljardia.
Kesäsesonki menetettiin jo. Vain muutamilla alueilla heinäkuussa päästiin kohtuulliseen tulokseen kotimaisten matkailijoiden ansiosta, mutta yhden kuukauden myynnillä ei korvata koko kesäsesongin menetyksiä. Talven matkat pitäisi myydä nyt, ja sen mahdollistavat toimenpiteet tehdä heti. Toimiala ei selviä, jos myös talvisesonki menetetään. Matkailutuloilla on erityisen suuret alueelliset vaikutukset. Esimerkiksi Lappi on alueena täysin riippuvainen talven matkailusesongista. Toimenpiteillä on kiire, sillä kuukauden päästä on jo myöhäistä.
Suomen muita EU-maita varovaisempi linja on tehnyt kansainvälisen matkailuelinkeinon harjoittamisesta lähes mahdotonta. Tarpeettomaksi väitetty vapaa-ajan matkustaminen on toisille ammattitaidolla vastuullisesti rakennettu elinkeino ja elinehto, sillä matkailu työllistää Suomessa yli 140 000 henkilöä. Matkailualalla tullaan nykytilanteen jatkuessa näkemään kasvavaa työttömyyttä sekä konkursseja, ja alan nostaminen kriisistä tulee kestämään vuosia. Tämä heijastuu väistämättä myös niin valtakunnalliseen kuin alueelliseenkin elinvoimakehitykseen.
Matkailu on välttämätöntä myös korona-aikana. Enää ei voi katsella ja odottaa, mihin koronatilanne kehittyy, koska todennäköisesti tämä vitsaus seuraa meitä jossain muodossa vielä pitkään. Alueelliset ratkaisut kansainvälisten matkailijoiden saamiseksi takaisin olisi yksi mahdollisuus. Matkailijoiden ja palvelutuottajien kattavat testaukset lähtömaissa ja perillä kohteessa viranomaisten ohjeistuksia noudattaen ovat konkreettinen lähtökohta; terveysalan korkean teknologian ripeä kehitystyö ja käyttöönotto mahdollistaa nopean testauksen lisäksi vaikkapa mobiilisovelluksilla seurannan ja valvonnan, esimerkiksi tuotteistettujen matkailukäytävien toteuttamisessa.
Tässä poikkeuksellisessa tilanteessa ennakkoluulottomat ratkaisut ovat ainoa tapa selviytyä. Päätöksiä matkustusrajoitusten lieventämisistä sekä tilaa käytännönläheisille, vastuullisesti toteutetuille matkailutuotteille ja -palveluille täytyy tehdä nopeasti, jotta Suomen matkailuteollisuus voidaan pelastaa.