Peruutuksia Lontoosta ja Manchesterista myös talven Lapin matkoihin Merkittävä brittilentoyhtiö Monarch Airlines Ltd ja matkajärjestäjäyhtiö Monarch Holidays Ltd ovat lopettaneet toimintansa maanantaista lokakuun 2. päivästä, 2017 alkaen. Yhtiöt yrittivät pitkälle yöhön saakka pelastaa tulevaisuutensa, mutta neuvottelut Britannian viranomaisten kanssa päättyivät ilman tulosta. Kaikki yhtiöiden myymät matkat on peruutettu. Monarchilla oli toiminnan loppuessa noin 110 000…
Helsinki-Vantaalla kokeillaan kuskitonta robottibussia
Metropolia Ammattikorkeakoulu operoi hanketta Finavia ja Metropolia Ammattikorkeakoulu testaavat autonomisen piensähköbussin toimintaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kuskiton automaattibussi kuljettaa matkustajia arkipäivisin kahden parkkialueen välillä ja sillä pääsee Terminaali 2:een. Robottibussia kokeillaan lokakuun ajan, alkaen maanantaista 2.10. ja keliolosuhteista riippuen jatkuen 2.11.2017 saakka. Kokeilu on osa Finavian palvelukehitystyötä, jolla tähdätään yhä sujuvampaan matkustamiseen. Finavia testaa uusien teknologioiden mahdollisuuksia…
Kaukoliikennejunien matkamäärät jatkavat kasvuaan
Lisää vuoroja Helsinki-Turku- ja Turku-Tampere-reiteille Tänä vuonna kotimaan kaukoliikenteessä on tehty jo 8 miljoonaa matkaa, mikä tarkoittaa 8 %. kasvua koko verkostolla. Joulukuussa alkavalla aikataulukaudella yhteydet Helsingistä Turkuun ja Turusta Tampereella paranevat lisävuorojen myötä. Uudet vuorot parantavat myös yhteyksiä Turusta Oulun, Jyväskylän ja Porin suuntaan. Helsingin ja Turun väliselle rantaradalle lisätään 12 uutta viikoittaista junavuoroa….
Finnair vastaa: Kuluttaja-asiamiehen näkemykset hämmentävät
Muissa EU-maista erilainen tulkinta lentojen viivästyskorvauksista Finnairin lakiasianosasto perustelee ja kommentoi seuraavasti yhtiön menettelyä lentojen viivästyskorvauksien asiassa, johon KKV puuttui 27. syyskuuta esittämällä lentoyhtiölle haasteen markkinaoikeuteen: ”Kuluttaja-asiamies on pyytänyt markkinaoikeutta kieltämään Finnairia maksamasta asiakkaille osittaista korvausta sellaisissa tapauksissa, joissa lennon myöhästymisen aiheuttaneen teknisen vian luonteen selvittäminen on vielä kesken. EU:n tuomioistuimen ennakkoratkaisujen mukaan lentoyhtiöllä ei…
Tallink Siljalle merten hyvinvointiin tähtäävä MSC-sertifikaatti
Kestävät kalakannat, ympäristövaikutusten minimointi, toimiva kalastushallinto Tallinkin ja Silja Linen Suomesta lähteville risteilylaivoille on myönnetty ensimmäisenä laivayhtiönä maailmassa MSC:n jäljitettävyyssertifikaatti. Vastuullisesti pyydetyn kalan ja äyriäisten MSC-sertifiointi on jatkoa Tallink Siljan kestävää kehitystä tukevalle työlle. Tallink Siljan Suomesta lähtevälle viidelle risteilylaivalle myönnettiin MSC:n jäljitettävyyssertifikaatti syyskuun alussa. Sertifioidut laivat ovat Silja Serenade, Silja Symphony, Baltic Princess, Galaxy…
Kuluttaja-asiamies vie Finnairin markkinaoikeuteen
Uhkasakot lentomatkustajien oikeuksien rikkomisesta Kuluttaja-asiamies hakee markkinaoikeudelta kieltoa menettelyyn, jolla Finnair epää kuluttajamatkustajilta täysimääräisen vakiokorvauksen. Kuluttajavalituksia on tullut, kun lennon peruutuksen tai viivästyksen taustalla on ennakoimaton, Finnairin mukaan valmistus- tai suunnitteluvirheen luontoinen tekninen vika. Tämä ei kuitenkaan EU-tuomioistuimen ratkaisukäytännön mukaan kelpaa syyksi olla maksamatta vakiokorvausta. ”Evätessään vakiokorvauksen Finnair tarjoaa yleensä sovintoratkaisuna matkustajalle lahjakorttia tai käteistä…
Finnairille neljä tähteä APEXin Global Airline -arvioinnissa
Asiakkaiden arvioitavana 470 lentoyhtiötä Finnair on saanut neljä tähteä eli Four Star Global Airline -statuksen APEXin (Airline Passenger Experience Association) lentoyhtiöarvioinnissa. APEXin julkaisema 2018 Global Airline arviointi perustuu lentoyhtiöiden matkustajien antamiin arvioihin ja palautteeseen. APEXin arvioinnissa oli mukana 470 lentoyhtiötä, joista 15 % sai neljä tähteä ja 12% viisi tähteä. ”Tämä on hieno tunnustus jatkuvasta…
Kiinalainen lentoyhtiö Lucky Air aloittaa Helsinki-Vantaalla
Lentoaseman kasvu jatkuu, reittivalikoima laajenee Ensimmäinen kiinalainen lentoyhtiö Lucky Air aloittaa lennot Suomeen talvella 2018. Finavia sanoo tämän vahvistavan entisestään Helsinki-Vantaan lentoaseman roolia Aasian-liikenteen keskuksena. Lucky Airin uusi reitti tuo kaksi suurta kiinalaiskaupunkia suomalaisten ulottuville. Kyseessä on niin sanottu kolmioreitti: Kiinasta Suomeen matkatessaan lentoyhtiö lentää ensin Kunmingista Chengduun ja jatkaa sieltä lyhyen pysähdyksen jälkeen Helsinkiin….
Finnish Travel Galassa palkittiin suomalaisia matkailutekoja ja -yrityksiä
Noin 350 matkailun ammattilaista juhli matkailun omaa gaalaa Ensimmäistä kertaa 21. syyskuuta 2017 järjestetyssä Finnish Travel Galassa palkittiin ansioituneita matkailuyrityksiä sekä toimijoita ja tekoja, joiden on katsottu tuoneen myönteistä näkyvyyttä Suomelle niin innovatiivisena yhteiskuntana kuin kiinnostavana matkailumaana. Laajasti matkailualaa edustanut palkintoraati halusi Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi painottaa sekä palkintokategorioissa että palkittavissa juuri kotimaisia toimijoita. Suomen matkatoimistoalan…
Kiinalainen tv-tähti muuttaa asumaan Helsinki-Vantaan terminaaliin
Sisältömarkkinoinnin kampanja kuin elokuvissa Finavian Helsinki-Vantaan lentoasema pääsee kuukaudeksi varsinaiseen läpivalaisuun, kun kiinalainen tv-tähti Ryan Zhu muuttaa terminaaliin asumaan ja tutustumaan lentoaseman elämään. Kyseessä on #LIFEINHEL: Finavian uudenlainen, rajoja rikkova sisältömarkkinointikampanja. 10. lokakuuta käynnistyvällä testillä Finavia haluaa todistaa Helsinki-Vantaan olevan maailman paras lentoasema ja sujuvin solmukohta Aasian ja Euroopan välillä. ”Helsinki-Vantaa valittiin hiljattain matkustajakyselyssä maailman…