Koko henkilöstö lomautetaan 2-4 viikoksi Kaleva Travelissa 5.2.2009 aloitetut YT-neuvottelut organisaation kehittämiseksi sekä henkilöstön vähentämiseksi että lomauttamiseksi on saatu päätökseen. ”Marraskuusta lähtien erityisesti vientiteollisuutta koetellut maailmanlaajuinen kriisi on näkynyt ja tuntunut kaikissa matkatoimistoissa – myös Kaleva Travelissa – merkittävänä varausmäärien ja myynnin pudotuksena. Huolimatta siitä, että Kaleva Travelin toiminta on kaikilla mittareilla mitattuna ollut erinomaista…
Finnair sai tunnustusta digimarkkinoinnistaan
Sähköinen markkinointi on avain kansainväliseen näkyvyyteen ”Finnair tavoittelee yhä laajempaa näkyvyyttä ulkomailla, joten olemme viime vuosina panostaneet digitaaliseen markkinointiin. Se tuo merkittäviä etuja niin viestien kohdentamiseen kuin kustannustehokkuuteen”, kertoo Finnairin globaalin markkinointiviestinnän päällikkö Jarkko Konttinen. Finnair on saanut tänä keväänä erityistä tunnustusta digitaalisesta markkinoinnistaan. Voitto-gaalassa Finnairin Early Jack -filmi palkittiin parhaana suomalaisena mainoselokuvana verkkomainonnan sarjassa….
Nimityksiä Matka-Töysä ja Töysän Liikenne -yhtiöissä
Perheyhtiön hallintoa organisoitu uudelleen Matka-Töysän Keuruun toimistopäälliköksi on nimitetty Tiina Kangas. Hän on ollut Töysä-yhtiöiden palveluksessa yli 20 vuotta. Töysä-yhtiöiden (Töysän Linja Oy, Karstulan Liikenne Oy, Matka-Töysä Oy) talouspäälliköksi on nimitetty Kirsi Kaakkomäki Keuruulta. Koko Töysä-konsernin matkatuotannosta vastaa jatkossa Pia Tuominen Matka-Töysän Jämsän toimistossa. Hän on toiminut perheyhtiön palveluksessa vuodesta 1994. Matka-Töysä Oy:n ja Töysän…
Fonecta osti enemmistön HVO-hotellivaraamosta
Aikaisemmat omistajat jäävät vähemmistöosakkaiksi Yhteystieto- ja mediayhtiö Fonecta Oy on ostanut enemmistön Booking Partner Oy:stä ja sen kokonaan omistamasta Suomen Hotellivaraukset Oy:stä. Hotellivaraamo liitetään osaksi 02 02 02 Numeropalvelua ja 02.fi-internetpalvelua. Asiakkaat voivat jatkossa sekä kysyä hotellien yhteystietoja että varata hotellihuoneen Fonectan 02 02 02 Numeropalvelusta. Hotellivaraamo liitetään myös Fonectan 02.fi-verkkopalvelun Majoitusoppaaseen, jossa on monipuolisesti…
Maaliskuussa Blue1:n matkustajamäärä nousi
Kotimaan liikenne kasvanut vuoden alusta 14 %: uutuudet Ivalo ja Kuusamo Blue1:n maaliskuun matkustajamäärä nousi 1 prosentin verran 134 000 matkustajaan. Vuoden alusta yhtiö on kuljettanut 342 000 matkustajaa, mikä on kuitenkin 8 % vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Maaliskuun nousu johtui kotimaan liikenteen positiivisesta kehityksestä. Blue1 kuljetti maaliskuussa kotimaassa 48 000 matkustajaa, nousua 33 %….
Kysynnän lasku heikensi Finnairin Q1-keskihintoja
Liikenne väheni maaliskuussa 8 % Kysynnän heikentyminen laski keskihintaa henkilökilometriltä yli 13 prosenttia ensimmäisellä vuosineljänneksellä (Q1). Erityisesti yritysmatkustus on vähentynyt voimakkaasti. ”Finnairin on suhdannekuopassa oltava valmis taistelemaan asiakkaistaan ja tässä kysyntätilanteessa se joudutaan tekemään hinnalla. Olemme reagoineet kysynnän laskuun myös leikkaamalla kapasiteettiamme. Se tapahtuu pääosin vähentämällä vuoroja nykyisiin kohteisiimme”, sanoo Finnairin viestintäjohtaja Chister Haglund. Finnairin…
Takolander Finnlinesin matkustajaliikenteen johtoon
Helikopterista laivaliikenteeseen Finnlinesin Passenger Service -yksikön johtajana ja yhtiön johtoryhmän jäsenenä on huhtikuun alussa aloittanut KTM Kaj Takolander, 46. Takolander siirtyi Finnlines-varustamon palvelukseen Copterline Oy:n toimitusjohtajan tehtävistä, jota hän ehti hoitaa lyhyen ajan vuonna 2008 ennen Helsinki-Tallinna -helikopteriliikenteen lopettamista. Tätä ennen hän toimi energiajuomayhtiö Red Bull Oy:n toimitusjohtajana sekä lähes koko 1990-luvun Sinebrychoffin Viron markkinoinnin…
Finnair uudistaa koneidensa matkustamoilmeen
Valaistuksella simuloidaan auringon liikettä Finnairin lentokoneiden matkustamojen sisustus uusiutuu. Muutos kattaa istuinkankaat, matot, verhot, valaistuksen sekä etuseinäpinnoitteet. ”Uusi vaalea ilme tuo matkustamoon tilan tuntua ja raikkautta, jotka ovat olleet tärkeimpiä sisustusilmeen suunnittelua ohjaavia tekijöitä”, kuvailee palvelun tuotekehityksestä vastaava Sari Fairchild. Koneissa käytettävät tekstiilit ottavat askeleen laivastonsinestä kohti vaaleaa siniharmaan sävyä. Uudet istuinpäällystekstiilit ovat vaaleansinisiä ja…
Brussels Airlinesin toiminnallinen tulos plussalla
Konsernin nettotulos valui 12,2 MEUR tappiolle Brussels Airlines julkisti juuri ennen viikonvaihdetta eli 3. huhtikuuta vuoden 2008 tulostietojansa. Yhtiön toiminnallinen tulos 984,6 miljoonan euron (+ 7 %) liikevaihdolla oli niukasti eli 1,5 miljoonaa euroa plussalla. Tähän päästiin tarjonnan optimoinnilla ja tiukalla budjettikontrollilla, kerrotaan yhtiöstä. Kuitenkin Brussels Airlines Groupin nettotulos valahti 12,2 miljoonaa euroa tappiolle, johon…
Air Francelle ja KLM:lle uusi lähtöselvitysjärjestelmä
Elektroninen tarkastuskortti sisältää tiedot AIR FRANCE ja KLM laajentavat elektronista tarkastus-korttikäytäntöään. Lentoyhtiöt ottavat uuden palvelun käyttöön useimmilla Euroopan ja Ranskan sisäisillä lennoilla. Matkustusta sujuvoittava elektroninen tarkastuskortti voidaan toimittaa matkustajan kämmentietokoneeseen tai matkapuhelimeen. Lisäksi Air France koekäyttää automaattista Smartboarding®-koneeseennousu-järjestelmää lennoilla Pariisista Amsterdamiin. Elektronista tarkastuskorttia on kokeiltu kuuden kuukauden ajan Pariisi-Amsterdam -reitillä. Helmikuusta lähtien järjestelmä on ollut…