Amadeus Agency Internet Engine käyttöön ensi syksynä Syksyn tullen Suomeen rantautuu uusi, helposti käyttöönotettava ja kuluttajaystävällinen online -kaupan ratkaisu – Amadeus Agency Internet Engine. Se kattaa Amadeuksen lento-, hotelli- ja autotarjonnan ja niiden sopimushinnat. Ostotapahtuma voidaan viedä uudessa ratkaisussa loppuun asti, sillä reaaliaikainen Amadeus e-Payment maksupalvelu on sisällytetty pakettiin. ”Agency Internet Engine on kuin pelkistetty…
Emirates lisäsi A380-tilauksensa jo 47 koneeseen
Ensimmäiset jättikoneet yhtiölle ensi vuoden lopulla Emirates -lentoyhtiö on vahvistanut jo tekemiensä 43 Airbus A380-koneiden tilauksen ja samalla lisännyt sopimukseen neljä konetta. Dubailaisyhtiö oli jo ennestäänkin uuden superjumbon suurin tilaaja. Nyt tilauksessa olevista 47 koneesta ensimmäiset Emirates saa käyttöönsä vuoden 2008 kolmennella neljänneksellä. Emirates-konsernin pääjohtaja sheikki Ahmed bin Saeed Al Maktoum sanoo: ”Olemme toistuvasti sanoneet…
Blue1 kuljetti huhtikuussa 153 000 matkustajaa
Länsirannikon tarjonnassa vähennystä Huhtikuussa 153 000 matkustajaa lensi Blue1:lla, mikä on 4 % vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Lasku johtuu länsirannikon ja Skandinavian välisen liikenteen tarjonnan vähennyksestä. Vuoden alusta kumulatiivisesti Blue1 on kuljettanut 586 000 matkustajaa, mikä on 10 % vuoden takaista enemmän. Huhtikuun aikana kokonaiskysyntä (myydyt henkilökilometrit, RPK) laski 2 % ja kapasiteetti…
Finnairin Euroopan-liikenne kasvoi 20 prosenttia
Kalustohuollot hidastivat Aasian-liikenteen kasvua Finnairin reittiliikenne kasvoi huhtikuussa 14,2 % edellisvuoteen verrattuna. Reittiliikenteen kasvua huhtikuussa veti erityisesti Euroopan-liikenne, jossa myytyjen henkilökilometrien (RPK) määrä kasvoi 20,2 % huhtikuuhun 2006 verraten. Euroopan kysyntää lisäsivät viisi uutta kohdetta: Bukarest, Gdansk, Nuernberg, Lissabon ja Ljubljana. Niiden kysyntä on Finnairin mukaan ollut vahvaa. Aasian-liikenne on kasvanut alkuvuonna yli 30 %…
BSP -lentolippumyynti kasvoi reilusti huhtikuussa
Pääsiäinen pudotti hieman e-lippujen osuutta BSP-järjestelmän kautta tilitettyjen lentolippujen kokonaismyynti ilman veroja ylsi huhtikuussa 65,1 miljoonaan euroon, mikä on 13,91 % edellisvuotta korkeampi. Käytettyjen lentolippujen määrä 153 349 kpl kasvoi lähes samalla prosentilla – 13,84 %. Lipun keskihinnaksi saatiin 425 euroa. Sähköisten lippujen osuus otti hieman takapakkia. Huhtikuussa 86,53 % kaikista tilitetyistä – sekä ulko-…
Amadeus kasvattaa online-matkatoimisto-osuuttaan
Euroopassa markkinajohtajalla lähes kaksi kolmasosaa Maailmanlaajuisen matkustuksen ja matkailun teknologia- ja jakelupalvelujen tuottajan Amadeuksen markkinaosuus eurooppalaisten online-matkatoimistojen parissa kohosi vuonna 2006 jo 64,2 prosenttiin. Markkinaosuus on kasvanut edellisestä vuodesta 2005 peräti 12,9 %:lla. Amadeus on menestynyt nettimatkatoimistobisneksessä myös Aasian-Tyynenmeren alueella. Joulukuussa 2006 yhtiö saavutti siellä 19,9 %:n markkinaosuuden, kun se 2005 oli 9,0 %. Amadeus…
Finnairin tulos parani alkuvuonna yli 10 miljoonaa euroa
Liikevaihto kasvoi 10 % EUR 528,5 miljoonaan Finnairin toiminnallinen tulos tammi-maaliskuulta parani yli 10 miljoonaa euroa edellisvuodesta. Tulos oli nyt lähes 6 MEUR voitollinen. Liikevaihto nousi 10 prosenttia 528,5 MEUR:oon. ”Olemme tehneet lujasti töitä Finnairin toiminnan tehostamiseksi ja kannattavuuden parantamiseksi. Toimillamme olemme saaneet käännetyksi viime vuoden heikon tuloskehityksen selvästi paremmaksi”, sanoo toimitusjohtaja Jukka Hienonen. ”Tämän…
Blue1 matkustajamäärä kasvoi alkuvuonna 16 %
Tammi-maaliskuun tulos yhtiön historian paras Blue1 -lentoyhtiön kuljettama matkustajamäärä tammi-maaliskuun 2007 aikana oli 433 000, mikä on 16 % edellisvuoden ensimmäistä neljännestä (Q1) enemmän. Kysyntä myydyillä matkustajakilometreillä mitattuna oli Q1:n aikana 39 % ja kapasiteetti (=tarjotut matkustajakilometrit) 38 % suurempi kuin edellisvuonna. Matkustamon käyttöaste 59,8 % parani 0,4 % edellisvuodesta. Voimakas kapasiteetin ja liikenteen kasvu…
Finnair ottaa käyttöön uudet nuorisohinnat
Tavoitteena saada nuoret ostamaan suoraan Finnairin internetsivuilta Finnair ilmoittaa ottavansa käyttöön uudet nuorisohinnat Suomesta ja muualta Euroopasta kaikkiin kohteisiinsa. Yhtiö sanoo uusien 12-25-vuotiaille tarkoitettujen hintojen olevan entistä nuorisohintaa edullisemmat ja säännöiltään aiempaa joustavammat. ”Tavoitteenamme on saada 18-25 -vuotiaat nuoret kiinnostumaan Finnairista ja ostamaan suoraan Finnairin internetsivuilta”, sanoo yhtiön hinnoittelusta ja liiketoiminnan kehityksestä vastaava päällikkö Peter…
Matkatoimiston vaitiolovelvollisuus? Matkojen myynti alaikäisille!
SMAL koulutustilaisuus tiistaina 8. toukokuuta Suomen matkatoimistoalan liiton (SMAL) koulutustilaisuudet jatkuvat tiistaina 8. toukokuuta aiheella ”Matkojen myynti alaikäisille ja matkustajien tietosuoja”. Hankalia tilanteita matkatoimistoille aiheuttavat alaikäiset, jotka vanhempiensa tietämättä ovat hankkineet itselleen ulkomaan matkoja. Kesä erilaisine tapahtumineen on tässä toimessa ’kulta-aikaa’. Kiusallisia tilanteita syntyy myös avio- ja huoltajuusriidoista, jotka saattavat ajaa matkatoimiston jopa rikosoikeudelliseen vastuuseen….