Matkaviikon kesäinen kommentti liikematkakaupasta
Kaikkien kolmen suurimman liikematkatoimiston Kaleva Travelin, Suomen Matkatoimiston ja Matkatoimisto Oy Arean liiketoiminta oli vuonna 2009 tappiollista.
Toimialaa vaivannut koko vuoden jatkunut vaikea markkinatilanne vei SMT:n tuloksen rajuimmin eli n. 4,5 MEUR punaiselle. Area kirjasi n. 2,0 miljoonan miinusmerkkisen tuloksen liiketoiminnastaan. Kaleva Travel painui sekin 0,2 miljoonan euron tappioon.
Finnair-konsernin yrityksillä tuloslaskelman alinta riviä on totutusti voitu korjailla konserniavustuksin. Niinpä nytkin esim. SMT:n 4,5 miljoonan euron liiketoiminnan tappio on saatu plussalle lähes 1,2 miljoonan rahoitustuottojen lisäksi 4,3 miljoonan euron konserniavustuksella. Se löytyy tuloslaskelmasta nimikkeellä ”satunnaiset erät”. Vastaavasti Aurinkomatkat Oy:n tilinpäätöksessä vuonna 2009 on annettuja konserniavustuksia 4,8 MEUR (v. 2008 oli jopa 15 miljoonaa).
Ulkopuolinen jää pohtimaan, miksi konserniavustusta SMT:lle oli annettu lähes miljoonan euron voittoon asti (Eur 948 452,-). Miksi ei tyydytty pitämään vain nenä vedenpinnan yläpuolella? Yrityksethän maksavat veroa juuri voitostaan.
SMT:n hieman yli 30 MEUR liikevaihto menee muuten kokolailla puoliksi yhtäältä matkanjärjestäjätoiminnan myyntituottojen ja toisaalta välittäjätoiminnan palkkioiden sekä palvelumaksujen välistä. Kun emo-Finnair on jatkossa ilmoittanut ottavansa vapaa-ajan matkapalvelujen tuotannon SMT:ltä ja myös Arealta omiin suojiinsa, taitaa se tarkoittaa tytäryhtiöiden liikevaihtolukuun todella isoa lovea. SMT:n vertailukelpoisuus eli läpinäkyvyys esim. suhteessa Kaleva Travelin ja Areankin suuntaan tulee kuitenkin helpommaksi, sillä SMT on tässä kohdin noudattanut tilinpidossaan hieman muista eroavaa käytäntöä.
Moni jo odotti Finnair-konsernilta radikaalimpia päätöksiä, mutta molempien matkatoimistojen Arean ja SMT:n kuultiin hiljattain vahvistavan keskittyvänsä yhä liikematkustukseen. Vuosien 2006-2009 niiden yhteenlaskettu kumulatiivinen neljän vuoden liiketoiminnan tulos on noin 12 miljoonaa euroa miinuksella. Samaan aikaan on Kaleva Travel vahvistanut ykköspaikkaansa ja vaikka senkin tulos heikkeni roimasti ja liikevaihto putosi, on Kaleva tehnyt 2006-2009 lähes EUR 10 miljoonan liikevoiton. Lisäksi Kaleva Travel on tehnyt Finnairin tyttäriin nähden runsaasti suuremmat poistot.
Lentoyhtiöomistajan kannalta on merkittävää, että Arean ja Suomen Matkatoimiston yhteenlaskettu reittilentolippujen myyntiosuus, joka takavuosina oli totutusti reilusti yli 40 %, on nyt jo pudonnut tuntuvasti alle 30 prosentin. Tässä osuutta ovat kahmaisseet muutamat uudet toimijat, kun Kaleva Travelin osuus viimevuosina keikkuu 25 %:n molemmin puolin.
Millaisia ilmenemismuotoja markkinaosuustaisto saa, kunhan toiminnan hiljentänyt lomakuukausi on ohi ja orastavia merkkejä tulostaan antanut talouden elpyminen voimistuu? Yritykset lähtenevät matkustamaan, kun tuotteiden kysyntä maailmalla kohenee. Kilpailevatko suurimmat toimijat itsensä ja toisensa vielä tiukempaan silmukkaan. Tässä katsannossa saattaa herätä kysymyksiä myös Finnair-konsernin avustuspolitiikasta, jonka konsernilainsäädäntö sinänsä mahdollistaa ja sallii, mutta voivatko konserniavustukset viedä kilpailua epäterveeseen suuntaan?
Pienten yksityisten matkatoimistojen henkiinjäämisresepti on ollut ainakin jonkin asteinen oma tuotanto. Se on onnistuessaan palkinnut paksummalla leipäsiivulla kuin yhä kuihtuva välitysmyynti. Vaikka uusi matkanjärjestäjätulija Kuoni aloittaisikin agenttiystävällisin ottein, miten pitkälle se riittää?
Finnair-konserni näyttää tehneen toisenlaisen ratkaisun matkatoimistoyhtiöidensä tuotesortimentiksi. Mutta nähdäänkö myös yrityskauppoja tai fuusioita konsernien sisällä tai välillä? Vuosikausia tahkottu tappio antaa syyn kysyä, että ”tarttisko tehdä jotakin”. (EH)