Suomi erottuu joulupukilla ja luonnolla
Visit Finland on käynnistänyt yhteispohjoismaisen digitaalisen markkinointikampanjan Kiinassa, jonka tavoitteena on kasvattaa kiinalaisten matkailijoiden määrää Pohjoismaissa. Perinteisesti kiinalaisia on kiinnostanut joulupukki, revontulet ja puhdas luonto, mutta Lapin ja Helsingin lisäksi halutaan nyt nähdä myös muutakin Suomea.
Visit Finland on käynnistänyt yhdessä Visit Swedenin, Visit Norwayn ja Visit Denmarkin kanssa yhteispohjoismaisen digitaalisen markkinointikampanjan Kiinassa, jonka tavoitteena on lisätä kiinalaisten matkailua Pohjoismaihin. Visit Finlandilla kampanjasta vastaavan Mervi Holménin mukaan Kiina on Suomen matkailulle suuri mahdollisuus.
”Kiina on Japanin ohella Suomelle Aasian suurin matkailijoiden lähtömaa yöpymisissä. Kiinalaisten osuus aasialaisyöpymisistä oli viime vuonna 29 prosenttia. Viime vuonna Kiina nousi 40 prosentin kasvulla Japanin ohi Suomen kuudenneksi tärkeimmäksi matkailumarkkinaksi yöpymisillä mitattuna, kun se vielä edellisvuonna oli sijalla 11. Kasvu on kovinta muihin suurimpiin ulkomaisiin lähtömaihin verrattuna ja tätä kasvua kampanjalla halutaan nyt tukea”, Holmén sanoo.
Holménin mukaan Suomeen matkustavat kiinalaiset ovat kiinnostuneet vierailemaan samalla matkallaan myös muissa Pohjoismaissa.
”Kiinalaisia houkuttaa Suomeen ensisijaisesti puhtaus ja ainutlaatuinen luonto. Helsingin ja Lapin lisäksi etenkin nuorten kiinalaisten kiinnostus muuhun Suomeen, kuten järvialueisiin, on kuitenkin kasvanut viime aikoina. Matkalla halutaan kokea ja nähdä enemmän asioita, joita muut kaverit eivät vielä ole ehtineet tehdä. Kampanjan avulla voimme viestiä Pohjoismaista yhteisellä teemalla, samalla kuitenkin korostaen Suomen ainutlaatuisuutta matkakohteena”, Holmén sanoo.
Kiinalaiset kuluttavat eniten rahaa matkaa kohden
Aasialaiset tunnetaan laatutietoisina ja avokätisinä matkailijoina. Ulkomaisista matkailijoista kiinalaiset käyttävät japanilaisten jälkeen toiseksi eniten rahaa päivässä, mutta eniten rahaa matkaa kohden.
”Kiinalaiset käyttivät Suomessa viime vuonna keskimäärin 656 euroa matkaa kohden, kun keskimäärin ulkomaiset kuluttavat 300 euroa matkallaan. Tuoteostoihin kiinalaiset käyttävät Suomessa heti venäläisten jälkeen ulkomaisista matkailijoista eniten rahaa”, Holmén sanoo.
New Nordic Tourism in China 2015-17 kampanja lyhyesti:
* Digitaalinen kampanja markkinoi Suomea, Ruotsia, Norjaa ja Tanskaa houkuttelevana matkakohteena Kiinassa.
* Kampanjassa hyödynnetään kiinalaisia sosiaalisen median kanavia, kuten Kiinan suosituinta Weibo-yhteisöpalvelua.
* Tavoitteena on kasvattaa kiinalaisten yöpymisiä kaikissa Pohjoismaissa yhteensä 25 prosenttia vuodessa.
* Kohderyhmänä ovat lapsiperheet ja naimisissa olevat parit, jotka ovat 26-35-vuotiaita, hyvätuloisia ja asuvat Shanghaissa, Pekingissä ja Guangdongin maakunnassa. He kokevat olevansa vapaita, itsenäisiä matkailijoita, mutta matkustavat mieluummin organisoidusti.
Kampanjasivu löytyy osoitteesta: http://www.nordicsurprises.com/