Ranskalainen Aigle Azur -lentoyhtiö lopetti lentonsa 7. syyskuuta 2019 vararikkoon. Yli 13 000 lentomatkustajaa jäi matkan varrelle ja tuhannet nyt arvottomaksi käyneen lentolipun ostaneet jätettiin oman onnensa nojaan. Aigle Azur (suom. Sininen Kotka) oli Ranskan toiseksi suurin lentoyhtiö.
Euroopan matkatoimisto- ja matkanjärjestäjäliiton ECTAA:n presidentti Pawel Niewiadomski jyrisee: ”Sama tilanne toistuu jokaisen lentoyhtiökonkurssin jälkeen. Matkustajat hylätään ulkomaille ja heidän on ostettava uusi lentolippu päästäkseen eteenpäin. Arvottomiksi käyneistä, käyttämättömistä lipuista ei ole luvassa takaisinmaksua. Pelkän lentokuljetuksen ostaneella matkustajalla ei ole lainkaan riittävää suojaa näissä tilanteissa.”
Matkapaketin ostanutta lentomatkustajaa sen sijaan suojaa EU:n pakettimatkadirektiivi. Matkanjärjestäjien on turvattava jopa merkittävin kustannuksin rahamääräiset vakuudet oman maksukyvyttömyytensä varalle. ”Samanlaista vaatimusta ei ole kuitenkaan säädetty lentoyhtiöille turvaamaan lentomatkustajan asema konkurssitapauksessa”, toteaa Niewiadomski.
Lentoliikenteen toimialan tulevat rakennemuutokset ja -järjestelyt tuonevat tulleessaan yhä uusia lentoyhtiöiden vararikkoja. Viimeksi kuluneiden kahden vuoden aikana on tapahtunut jo 36 lentoyhtiökuolemaa.
ECTAA paheksuu sitä tosiseikkaa, että EU tai kansalliset lainsäätäjät eivät ole kunnianhimoisempia suojellakseen kansalaisiaan. ECTAA on jo useiden vuosien ajan peräänkuuluttanut lentoyhtiöille pakollista mekanismia, jolla suojeltaisiin lentomatkustajaa lentoyhtiön konkurssien varalta.