Ranskasta kantautuu tietoja, jonka mukaan sikäläiset lainsäätäjät ovat ilmastopäästöjen nojalla säätämässä lyhyet, alle 2½ tunnin junamatkaa vastaavat kotimaan lennot lopetettaviksi.
Mikäli päätös lopullisesti toteutuu, on se isku maan lentoliikennettä kohtaan. Päätös palvelee sen sijaan etenkin ranskalaisten junaylpeyttä TGV:tä (Train à grande vitesse eli suurnopeusjuna), joka on jo pitkään ollut Ranskassa varteenotettava vaihtoehto kotimaan lennoille.
Kotimaan lyhyiden lentojen kieltäminen on osa Ranskan kunnianhimoista ilmasto-ohjelmaa, jossa vuoteen 2030 mennessä pyritään merkittäviin päästöjen leikkauksiin.
Meillä Suomessa kotimaan lentoliikenteessä on etsitty myös toisenlaista ratkaisua. Tuoreen tiedon mukaan Finnair tutkii mielenkiinnolla sähköisten lentokoneiden käyttöä lyhyillä etäisyyksillä. Ruotsissa kehitteillä oleva 19-paikkainen Heart ES-19-kone toimii juuri etäisyyksillä aina 400 km saakka, mikä nykynopeuksilla vastaa n. 2½ tunnin junamatkaa. Ruotsalaisen sähkölentokoneen kaupallinen käyttö on ruotsalaislähteiden mukaan jopa niinkin lähellä kuin vuodessa 2026.
Toki myös meillä kehitetään kiskoliikennettä mm. ns. tunnin junahankkeiden ja digitalisaation hyötyjen kautta, jotta nykyisestä suurelta osin yksiraiteisesta rataverkosta voitaisiin saada enemmän tehoja irti.
Lento-ja junaliikenteen yhteistoiminnan sujuvoittaminen toimivaksi matkaketjuksi vaatisi meillä ensimmäiseksi sen, että muutkin kuin kehäradan paikallisjunat pääsisivät suoraan Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Tässä asiassa käyttökelpoista mallia normaalina aikana, korona-ajan ulkopuolella on näytetty Saksassa, missä DB-junat toimivat kaikille ja kaikilta kansainvälisen lentoliikenteen lentoasemilta – toki väkirikkaamman Saksan eri luokkaa olevat matkustajavolyymit ymmärrettävästi mahdollistavat asian aivan eri skaalassa!