Lappiin saapuu yli sata kansainvälisen median, vaikuttajayhteisön sekä Coca-Cola Companyn johdon edustajaa, kun Rovaniemi on Coca-Colan joulukampanjan kansainvälisen lanseerauksen näyttämö. Coca-Colan kansainvälinen joulukampanja lanseerataan ensimmäistä kertaa koskaan Suomessa tai Pohjoismaassa. Tämän historiallisen tapahtuman myötä yli 100 kansainvälisen median, vaikuttajayhteisön ja Coca-Colan ylimmän johdon edustajaa eri puolilta maailmaa saapuu Suomen Lappiin useamman päivän tapahtumaan. Tapahtuman keskiössä on Coca-Colan tämän vuoden joulumainoksen sekä mm. nykyteknologiaa hyödyntävien ennen näkemättömien joulukampanjaelementtien julkistaminen. Tapahtuma striimataan eri puolille maailmaa. Marraskuun ensimmäisinä päivinä maailman katseet kohdistuvat Suomeen, kun Rovaniemelle saapuu kansainvälisen lehdistön edustajia ja tunnettuja sosiaalisen median vaikuttajia eri puolilta maailmaa. Coca-Cola käynnistää tämänvuotisen joulukampanjansa tänä vuonna poikkeuksellisessa paikassa. Maailman suurkaupunkien sijasta julkistus järjestetään Rovaniemellä. Suomen Coca-Cola oli mukana käynnistämässä keskusteluja Visit Rovaniemen ja Coca-Colan kansainvälisen organisaation kanssa. Heti ensimmäisessä palaverissa kävi ilmi, että Joulupukin Pajakylän aitouteen, ihmisten huomioimiseen ja hyvään tahtoon perustuvat arvot sopivat erinomaisesti yhteen Coca-Colan joulun arvojen kanssa. ”Rovaniemen, Joulupukin virallisen kotikaupungin© arvomaailma, aito välittäminen ja joulun taika sopivat täydellisesti Coca-Colan kampanjan ytimeen. Olemme ylpeitä, että Coca-Cola on valinnut tapahtumapaikakseen Napapiirin. Visit Rovaniemi on onnistunut pitkäjänteisellä työllä luomaan yhdessä yritysverkostojen kanssa kansainvälisesti tunnistettavan arktisen matkakohteen, joka sopii maailmanluokan tapahtumien keskipisteek i”, kertoo Visit Rovaniemen toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen (kuvassa yllä oikealla). Coca-Colalla on erityinen suhde Suomeen, sillä kuuluisalla mainostaitelija Haddon Sundblomilla on juuret Suomen Ahvenanmaalla. Haddonin isä Carl Wilhelm syntyi Föglön saarella 1845. Perhe asui myöhemmin Maarianhaminassa. Koska olot Ahvenanmaalla olivat ankarat ja elannon hankkiminen oli niukkaa, päätti Carl Wilhelm lähteä 37-vuotiaana vuonna 1882 Amerikkaan etsimään parempaa elämää. Amerikassa Carl Wilhelm avioitui ruotsalaissyntyisen Karin Anderssonin kanssa. Heidän nuorin kolmesta pojastaan syntyi vuonna 1899 ja sai nimen Haddon Hubert Sundblom. ”On vaikea kuvitella parempaa paikkaa Coca-Colan joulukampanjan lanseeraukselle kuin Joulupukin Pajakylä”, toteaa Théa Natri ( kuvassa yllä vasemmalla) Suomen Coca-Colalta. ”Kansainvälinen yleisömme kokoontuu nyt paikkaan, missä Joulupukin sanotaan asuvan – ja toisaalta maahan, josta Haddon Sundblomin isän juuret ovat. Tämä ei ole vain jännittävä ympäristö julkistaa kansainvälinen kampanjamme vaan myös ainutlaatuinen ja ikimuistoinen paikka kutsua Coca-Colan ystäviä eri puolilta maailmaa kokemaan joulun taikaa.” Tapahtuman aikana kutsuvieraille ja medialle esitetään ensimmäistä kertaa Coca-Colan tämänvuotinen joulufilmi ja paljastetaan mm. kuinka tekoälyä on hyödynnetty joulukampanjassa ja sukelletaan syvälle Coca-Colan ja joulun yhteiseen historiaan. Tapahtumaan saapuu Coca-Colan kansainvälisiä huippuasiantuntijoita ja johtoa mm. Pohjois-Amerikasta, Irlannista ja Dubaista. Kansainväliset kutsuvieraat pääsevät myös tutustumaan tämän vuoden joulukampanjan teemaan erilaisten Lapissa järjestettävien aktiviteettien avulla. Vuosittain lähes sadassa maassa nähtävän Coca-Colan kansainvälisen joulumainoksen julkistus kiinnostaa vuosittain mediaa laajasti ympäri maailmaa. Tänä vuonna mainos julkistettiin n ennakkoon kutsuvieraille juuri Rovaniemellä 1.11. järjestettävässä tilaisuudessa. Mainoksen virallinen maailman ensi-ilta on 3.11. Coca-Colan asiantuntijoita Atlantasta, Dublinista ja Dubaista Kansainvälisen lehdistön ja vaikuttajien lisäksi Rovaniemelle joulun taikaa todistamaan saapuu Coca-Colan asiantuntijoita ja ylintä johtoa. Puhujien joukossa on mm. Dublinista Suomeen saapuva Coca-Colan brändistrategiasta vastaavaa johtaja Elif Kaypak, (VP Coca-Cola Brand Strategy Meals) Dublinista. Coca-Colan luova johtaja Islam ElDessouky, (Sr. Director Coca-Cola Creative) saapuu Napapiirille Dubaista. Julkistustilaisuuden yksi puhujista on Atlantasta paikalle saapuva Coca-Colan yli 130-vuotta vanhasta ja erittäin kattavasta arkistosta ja historiatiedosta vastaava Sarah Rice (Director, Archives). Yksittäisiä arkiston aarteita on tuotu Atlantan arkistosta myös Rovaniemelle kutsuvieraiden nähtäväksi. Coca-Colan kutsuvieraat vapaaehtoisina hyväntekeväisyystapahtumassa Suomen Punaisen Ristin Lapin piiri ja Rovaniemen Neuvokas järjestävät torstaina 2.11. Santasport areenalla vähävaraisille perheille ja yksinäisille joulutunnelmaisen juhla- ja lounastilaisuuden. Samalla tilaisuus on myös kiitos ja kunnianosoitus vapaaehtoistyöntekijöille heidän arvokkaasta työpanoksestaan Tapahtumaan odotetaan noin 700 osallistujaa ja sen toteutuksen järjestöille mahdollistaa Suomen Coca-Cola. Rovaniemelle saapuneet Coca-Colan kansainväliset vieraat osallistuvat tilaisuuteen. Kuva yllä: Visit Rovaniemi Kuvaaja: Jaakko Posti |