Finnairin ennakkovarauksissa orastavaa toipumista
Sars-epidemia romahdutti huhti-, touko- ja kesäkuussa lentoliikenteen kysynnän erityisesti Aasian reiteillä. Finnairissa Aasian liikenteen hiljeneminen heijastui myös jatkoyhteyksien kysyntään Euroopan reiteillä.
Finnairin leikattua tarjontaa Aasian kohteisiin ollaan nyt jo palauttamassa kysynnän osoittaessa elpymistä. Yhteen viikkovuoroon vähennetyn Pekingin-reitin kapasiteetti tuplaantuu kahdeksi vuoroksi heinäkuun lopulla. Elokuussa vuorotiheys kasvatetaan kolmeen ja syyskuussa jo neljään vuoroon viikossa. Syyskuun alussa Finnair avaa lisäksi uuden Shanghain-reitin.
Kesäkuussa 2003 Finnair kuljetti 567 700 matkustajaa, mikä on 11,6 % vähemmän kuin vuotta aiemmin. Reittiliikenteessä matkustajia oli 444 800 (-13,7 %) ja lomaliikenteessä 122900 (-3,2 %). Myydyt henkilökilometrit (=matkustajaliikenteen kokonaiskysyntä) laski 11,7 %, kun samaan aikaan tarjotut henkilökilometrit (=kapasiteetti) väheni 3,8 %. Matkustajakäyttöaste lomalennot mukaanlukien oli siten 71,4 % eli 6,4 % alempi kuin viime vuonna.
Kesäkuun luvut heijastavat asteittain palautuvaa kysyntää, mutta niissä näkyy Finnairin mukaan myös Ilmailualan Unionin laittoman 2-päiväisen lakon vaikutukset. Lakko pysäytti koko kotimaan liikenteen ja osan Euroopan lennoista.
Finnairin tammi-kesäkuun kumulatiivinen kysyntä oli 7,4 % vuoden 2002 alapuolella. Tarjonta väheni po. ajanjaksolla -0,2 %. Matkustajakäyttöaste oli 67,1 % eli -5,2 % edellisvuoteen nähden. Kokonaismatkustajamäärässä (3.348.700 pax) oli 6,4 % vähennys vuoden 2002 alkupuoliskoon nähden.
Kaukoidän liikenteessä kesäkuun henkilötarjonta väheni 12,6 %, mutta kysyntä laski jopa 33,9 %. Matkustajakäyttöaste putosi 19,6 prosenttiyksikköä 60,9 %:iin. Finnairin bisnesluokan matkustajien määrä kaukoidän reiteillä väheni kesäkuussa peräti 41,3 %. (EH)