SAS:n CEO Anko van der Werff ilmoittaa lentoyhtiön hautaavan ns. wholesale-jakelumallin, jota se oli suunnitellut ottavansa käyttöön jo kuluvan maaliskuun aikana 2023. Malli sai skandinaavisen matkakaupan toimijat takajaloilleen ja SAS löysi uuden ratkaisun Amadeuksen alustalta.
SAS:n suunnittelemassa wholesale -jakelumallissa oli pääpiirteisenä ajatuksena yhtiön kotimarkkinalla Skandinaviassa ottaa käyttöön uusi jakelustrategia, jonka mukaan matkakaupalle olisi maksettu suora myyntipalkkio eli komissio myynnistä, mutta samalla olisi peritty matkakaupalta takaisin erinäisiä jakelukustannuksia, joita lentoyhtiölle aiheutuu. Tämä ajatus ei maistunut myyjäpuolelle ja SAS veti suunnittelemansa uudistuksen takaisin.
Asiaa kommentoi päättyvällä viikolla Tukholmassa pidetyssä NBTS:ssä eli liikematkatoimijoiden yhteispohjoismaisessa konferenssissa SAS:n hollantilaissyntyinen CEO Anko van der Werff, jota haastatteli ’fireside chat’ -istunnossa maailmanlaajuisen liikematkayhdistys GBTA:n CEO Suzanne Neufang (kuva yllä).
Nyt SAS on uusinut sopimuksensa Amadeuksen kanssa – ja kenties laajentaa sitä muihinkin GDS:iin. ”Amadeus Altéa -alusta mahdollistaa SAS:n uuden jakelustrategian, jonka mukainen suoraviivainen malli saadaan käyttöön ensi syyskuussa. SAS NDC-sisältö tulee saataville Amadeuksen alustalle sekä eräiden teknologiakumppaneiden että suorien yhteyksien kautta”, sanoi Anko van der Werff, joka muuten työskenteli vuosina 2007-2009 Air France-KLM:n pohjoismaisena aluejohtajana, vastaten mm. yhtiön Suomen toiminnoista.
Matkaviikko palaa NBTS:n muuhun antiin pikimmiten!