Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Scandic Hotels -konsernille positiivinen vuosipuolisko

Posted on 27.7.201216.1.2019 by Eero Havia

Uusia hotelleja loppuvuoden aikana Suomeen, Norjaan ja Saksaan

Scandic Hotels -konserni jatkaa kasvuaan huolimatta hotellialan laimeasta kysynnän kehityksestä, mikä johtuu epävakaasta taloudellisesta tilanteesta Euroopassa. Vuoden 2012 ensimmäisellä vuosipuoliskolla konsernin tulot lisääntyivät 10 % ja liiketulos 30 % edellisvuoteen verrattuina.

Ensimmäisellä vuosipuoliskolla kokonaistulot kasvoivat 10,3 %, joista koko edellisvuoden toiminnassa olleet hotellit kasvoivat 3,1 % ja uudet avatut hotellit 6,9 %.

Touko-kesäkuun vaihteessa 2012 avattiin Scandicin kolmas hotelli sekä Tanskan Aarhusiin että Tampereelle. Vuonna 2011 avatut erittäin arvostetut hotellit, Scandic Victoria Tower ja Scandic Grand Central Tukholmassa sekä Scandic Forus Stavangerissa ovat lisänneet voimakkaasti sekä tulojen että liiketuloksen kasvua.

Huoneiden kokonaismäärä oli kesäkuun lopussa 29 314. Loppuvuoden aikana avataan uusia hotelleja Norjassa, Suomessa ja Saksassa, jotka lisäävät kapasiteettia 1811 huoneella.

Eräs Scandicin vuoden 2012 tärkeimmistä panostuskohteista on kokous- ja konferenssitoiminta sekä ravintoloiden kehittäminen. Niiden osuus Scandicin kokonaistuloista on 31 prosenttia. Konsernin kokous- ja ravintolatoiminta kasvoi 11,8 % edellisvuoteen verrattuna. Hotellit toimivat tapaamispaikkoina majoitus-, ravintola- ja kokousasiakkaille. Scandic haluaa kehittää myös erilaisia konsepteja asiakkaiden toiveiden mukaisesti.

”Ydintoimintamme perustuu kolmeen peruspilariin, joita ovat majoitus, kokoukset ja konferenssit sekä ravintolat. Näillä osa-alueilla kehitämme edelleen konsepteihin perustuvaa tarjontaamme. Viimeisin asiakastutkimuksemme osoitti, että palvelumme taso on selvästi noussut. Viime kädessä kysymys on kotoisan tunnelman luomisesta ja siitä, että asiakkaat saadaan viihtymään”, sanoo Scandicin konsernijohtaja Anders Ehrling.

Tuottojen kehitys perustuu toiminnan tehostamiseen

Euroalueen pitkään jatkuneella epävakaudella on ollut vaimentava vaikutus Euroopan hotellimarkkinoihin. Pohjoismaiden markkinoilla on vuoden ensimmäisen puoliskon aikana ollut havaittavissa heikko, mutta positiivinen kasvusuuntaus, jota on siivittänyt keskihintojen nousu. Vastaavasti Scandicin tärkeimpien hotellien lisääntyneellä huonekapasiteetilla on ollut negatiivinen vaikutus huoneiden käyttöasteeseen. Scandic on pyrkinyt jatkuvasti käyttämään hyväkseen mittakaavaetuja esim. hankinnoissa, tukitoimintojen tehokkuuden lisäämisessä ja palvelujen vakiinnuttamisessa. Myös nämä tekijät ovat lisänneet osaltaan käyttöastetta.

– Tulot kasvoivat 10,3 %:lla 443,6 (402,2) miljoonaan euroon. Vertailukelpoisten hotellien tulot kasvoivat kiinteillä valuuttakursseilla 3,1 %.

– RevPAR ( = revenue per available room) kasvoi 3,5 %. Vertailukelpoisten hotellien RevPAR kasvoi kiintein valuuttakurssein 0,8 %.

– EBITDA kasvoi 30,4 % 32,6 (25,0) miljoonaan euroon, mikä oli 7,4 % (6,2 %) liikevaihdosta. Tulosta rasittivat uusien hotellien avauskulut, jotka olivat 3,9 (3,4) MEUR.

– Tänä vuonna on avattu kaksi uutta hotellia, joissa on yhteensä 428 huonetta.

(EH)

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aamukahvit

Uusimmat artikkelit

  • Finnair peruu noin 110 lentoa IAU:n työtaistelutoimien takia 19. toukokuuta 18.5.2025
  • Matka 2026 messuja valmistellaan jo 17.5.2025
  • IAU:n lakko vaikeuttaa taas tuhansien lentomatkoja – koko matkailualan klusteri kärsii tilanteesta 16.5.2025
  • Qatar Airways julkisti historiallisen diilin: hankkii jopa 210 Boeing-laajarunkokonetta 15.5.2025
  • Uumen Hotels tuo budjettimajoituskapasiteettia Tampereen Finlaysonin alueelle 14.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus