Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Scandicilla on peräti 110 kohdan esteettömyysstandardi

Posted on 1.6.201316.1.2019 by Eero Havia

Liikunta- ja muut rajoitteiset asiakkaat otetaan hyvin huomioon

Scandic kertoo olevansa maailman ensimmäinen hotelliketju, joka antaa yksityiskohtaiset, toimintarajoitteita koskevat tiedot jokaisen hotellin kotisivulla.

”Olemme seuranneet, miten vieraamme kulkevat hotelleissamme, parkkipaikalta ja sisäänkäynneiltä, vastaanotosta ja ravintoloista aina hisseille, portaille ja esteettömiin huoneisiin saakka”, kerrotaan Scandicista. Se on myös ainut hoptelliketju, jolla on erityinen esteettömyysslähettiläs, Magnus Berglund. Avustajakoiran ja kepin avulla liikkuvan Magnuksen omiin kokemuksiin ja havaintoihin perustuu iso osa Scandicin hotellien esteettömyydestä.

Scandicilla on peräti 110 kohdan esteettömyysstandardi. ”Olemme myös keskustelleet vammaisjärjestöjen ja liikuntarajoitteisten hotellivieraiden kanssa ja saaneet monia hyviä vinkkejä työntekijöiltämme. Operoimme kiinteistöissämme hotellitoimintaa, ja vaikka emme omistakaan itse kiinteistöjä, pystymme vaikuttamaan moniin asioihin”, sanoo Magnus Berglund.

Standardin 110 kohdasta 81 on pakollisia kaikille hotelleille. ”Kun remontoimme tai rakennamme uusia hotelleja, otamme huomioon kaikki 110 kohtaa.”

Esteettömyysstandardi on voimassa jokaisessa yhdeksässä maassa, joissa Scandicilla on hotelleja. Lisäksi otetaan toiminnassa aina huomioon kunkin maan esteettömyyttä koskeva lainsäädäntö. Jos maan lainsäädäntö on toimintamallia tiukempi, noudatetaan annettuja määräyksiä. ”Jos taas omat käytäntömme ovat lainsäädäntöä tarkempia, toimimme standardimme mukaan.”

Esteettömyysstandardiin ei ole kirjattu kaikkea sitä, mitä Scandic todellisuudessa tekee. ”Esteettömyys on meille nimittäin itsestään selvä osa päivittäistä työtämme, työnkuvasta riippumatta. Sen vuoksi esteettömyyteen liittyvät turvallisuusseikat on kirjattu esteettömyysstandardiin, kyltteihin liittyvät huomiot puolestaan kylttistandardiin ja niin edelleen. Esteettömyys on tärkeä asia kaikille Scandicissa, ja siksi kaikki työntekijämme osallistuvat esteettömyyskoulutukseen”, sanoo Magnus Berglund.

Lisäksi jokaisen Scandic-hotellin esteettömistä ratkaisuista kerrotaan kunkin hotellin verkkosivustolla.

Kaikki Scandicin esteettömyyskriteerit löytyvät hotelliketjun nettisaitilta. (EH)

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat artikkelit

  • ”Alkoholiveron kiristäminen kasvattaa alkoholin matkustajatuontia” 13.5.2025
  • Koli ja Pielisen Karjala ovat nyt ”Myyttinen Suomi” 12.5.2025
  • Taitaja2025-tapahtuma järjestettiin Turussa 5.−8.5.2025 – mukana matkailuala 11.5.2025
  • LYGG:n emoyhtiö FlyMaas Oy hakeutui konkurssiin 10.5.2025
  • Ehdokkaiden asettaminen 2025 Finnish Travel Galan palkintokategorioihin on alkanut 10.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus