Ministeriön lentokenttäselvitys ei tyydytä Seinäjoella toimivia suuryrityksiä. Arvioinnin mukaan lentokentän valtion avulla ei paranneta Seinäjoen saavutettavuutta. Yrityksissä ollaan toista mieltä. Asiasta uutisoi YLE.
Seinäjoella toimivat suuryritykset eivät niele liikenne- ja viestintäministeriön tilaamaa valtionavustusten vaikuttavuuden arviointia. Arvioinin mukaan lentokentän valtionavulla ei pystytä parantamaan Seinäjoen saavutettavuutta.
Seinäjoen kaupungin ja Kauppakamarin kannanoton mukaan ministeriön arvioinnissa käytetty peruste, että kuntien lentoasemien valtionavustus olisi perusteltua rajata sellaisille lentoasemille, joilla on säännöllistä liikennettä tai yksityiskohtainen suunnitelma sellaisen käynnistymisestä, on Seinäjoen näkökulmasta kohtuuton, eikä palvele Seinäjoen talousalueen yritysten tarpeita.
Seinäjoen lentoasemalla on kehityssuunnitelma, jossa tavoiteena on vähintään 30 päivittäistä lentoa
”Atrian kansainväliset asiakkaat tulevat Seinäjoelle suorilla lennoilla. He eivät tulisi, jos pitäisi tulla junalla Helsingin kautta. Koronan vuoksi myös meillä atrialaisilla on patoutunut tarve päästä maailmalle. Ilman toimivaa lentokenttää Seinäjoen kansainvälinen tavoitettavuus on erittäin heikko”, toteaa Atrian toimitusjohtaja Juha Gröhn tiedotteessa.
Tiedotteen mukaan vasta julkistetulle datakeskushankkeelle toimiva lentokenttä oli yksi tärkeä sijoittumisperuste.
”Kaikki asiakkaat ovat globaaleja suuryrityksiä. Huolto- ja ylläpitohenkilöt matkustavat tulevaisuudessa viikoittain Seinäjoelle. Jo ensimmäisessä datakeskusyksikössä huolto- ja asennusmatkalaisia on kymmeniä viikoittain. Yksiköiden määrän kasvaessa myös huoltokäyntien määrä kasvaa reippaasti”, toimitusjohtaja Petri Ylinen, International Data Center Oy:stä laskee.
Ministeriö myöntää vuosittain harkinnanvaraisia valtionavustuksia Finavian lentoasemaverkoston ulkopuolisten kuntien lentoasemien sekä yleisilmailun lentopaikkojen kehittämiseen ja ylläpitoon. Määrärahan suuruus on 2000-luvulla ollut noin miljoona euroa vuodessa.