Ulkomaisten matkailijoiden yöpymiset Suomessa ylittivät viime vuonna seitsemän miljoonan rajan. Kansainväliset yöpymiset kasvoivat 2,9 prosenttia ennätykselliseen 7 miljoonaan. Majoitusliikkeille ulkomaiset yöpymiset toivat muhkean 483 miljoonan euron potin, joka kasvoi yli 8 prosenttia edellisestä vuodesta.
Eurooppa on edelleen Suomen tärkein matkailumarkkina, sillä yli puolet (53 prosenttia) ulkomaisista yöpymisistä tulee edelleen Euroopan Unionista, aasialaisten yöpymisten osuus oli 17 prosenttia Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan.
Viiden suurimman kansallisuuden kärki säilyi samana kuin edellisvuonna: eniten yöpymisiä tilastoitiin Venäjältä (814 000), Saksasta (661 000), Britanniasta (568 000), Ruotsista (557 000) ja Kiinasta (441 000, sisältäen Hongkongin).
Matkailusta on muodostunut yksi Suomen elinkeinorakenteen tukipilareista. Matkailuteollisuus on Suomessa 15 miljardin euron toimiala, jonka osuus BKT:sta on jo 2,6 prosenttia. Potentiaalia onvielä paljon enempään.
”Lähivuosina uutta kasvua tavoitellaan kysyntälähtöisesti etenkin ympärivuotisuudesta, digitaalisuuden kehittämisestä sekä vastuulliseen matkailuun panostamisesta. On tärkeää ohjata matkailijoita hiljaisemmille sesongeille ja alueille. Näin luomme ympärivuotisia työpaikkoja ja alueellista elinvoimaisuutta. Matkailua kehittäessä on tärkeä huomioida niin taloudelliset, sosio-kulttuuriset ja ympäristölliset vaikutukset sekä huomioida paikallisväestön tarpeet”, kertoo Business Finlandin Visit Finland -yksikön johtaja Paavo Virkkunen.
Suomalaisten onnellisuus pohjustaa maakuvatyötä
Viime vuoden tuloksissa näkyvät myös Visit Finlandin pitkäjänteiset toimenpiteet: kohdemarkkinoilla tehty määrätietoinen markkinointityö ja globaali myynninedistäminen, valtakunnallinen matkailuyritysten ja alueiden tarjooman kehittäminen sekä kansainvälistäminen.
”Maailmanlaajuinen Rent a Finn -kampanja onnellisuusoppaineen oli todella onnistunut. Kampanja herätti valtavasti kiinnostusta ympäri maailmaa ja kansainvälisen median aiheesta kirjoittamat artikkelit tavoittivat yli miljardi silmäparia”, Virkkunen jatkaa.
Matkailumarkkinointi perustuu maan vetovoima- ja erottuvuustekijöihin. Tänä vuonna onnellisuusteema jatkuu, kun Visit Finland perustaa Porvoon Emäsaloon kymmenen päivän ajaksi School of Happiness Finland -onnellisuuskoulun kansainvälisille matkailijoille. Kampanja on osa kansainvälistä maakuvatyötä ja siinä hyödynnetään Suomen laadukasta koulutusjärjestelmää ja luonnonläheistä elämäntapaa yleisen tunnettuuden kasvattamiseksi, josta hyötyvät matkailun ohella myös muut vientialat.
Luvut ovat Tilastokeskuksen majoitustilaston ennakkotietoja ja ne on kerätty majoitusliikkeiltä, joissa on vähintään 20 vuodepaikkaa tai sähköpistokkeella varustettua matkailuvaunupaikkaa.
Ulkomaiset yöpymiset 2019 kansallisuuksien mukaan TOP 10 (yöpymisten määrä ja muutos edellisvuoteen verrattuna %)
Yöpymiset, lkm | Yöpymisten muutos, % | |
Venäjä | 814 000 | -1,5 % |
Saksa | 661 000 | +5,1 % |
Britannia | 568 000 | -4,2 % |
Ruotsi | 557 000 | -0,6 % |
Kiina ja Hong Kong | 441 000 | +14,5 % |
Ranska | 339 000 | +13,2 % |
Yhdysvallat (USA) | 310 000 | +7,2 % |
Alankomaat | 262 000 | +6,1 % |
Viro | 243 000 | +9,3 % |
Japani | 225 000 | +4,3 % |
Ulkomaiset yöpymiset 2019 matkailun neljällä suuralueella (yöpymisten määrä ja muutos edellisvuoteen verrattuna %)
Yöpymiset, lkm | Yöpymisten muutos, lkm | Yöpymisten muutos, % | |
KOKO MAA | 7 039 000 | +197 000 | +2,9 % |
PÄÄKAUPUNKISEUTU | 3 044 000 | +138 000 | +4,8 % |
RANNIKKO JA SAARISTO | 1 088 000 | +58 000 | +5,6 % |
JÄRVI-SUOMI | 1 138 000 | -51 000 | -4,2 % |
LAPPI JA KUUSAMO | 1 769 000 | +51 000 | +3,0 % |