Jopa 19 tunnin lennoilla 16 000 km etäisyyksille
Singapore Airlines (SIA) on valinnut Airbusin juuri julkaistun erittäin pitkille lennoille tarkoitetun A350-900 ULR-lentokonemallin välilaskuttomille reiteille Yhdysvaltoihin. Lentoyhtiön nykyistä 63 A350-900-koneen tilausta on muutettu niin, että seitsemän koneista toimitetaan Ultra-Long Range -versioina.
Lentoyhtiö tilasi samalla neljä A350-900-konetta lisää. Näin yhtiön sitovat tilaukset A350 XWB -perheen koneista nousivat 67:ään Välilaskuttomille Yhdysvaltain-lennoille optimoitu A350-900 ULR pystyy lentämään jopa 19 tuntia putkeen. Koneen polttoainejärjestelmää muokataan niin, että kone voi kuljettaa enemmän polttoainetta kuin perusmalli. Samalla nostetaan suurinta mahdollista lentoonlähtöpainoa (MTOW) sekä parannetaan koneen aerodynaamisia ominaisuuksia.
SIA:n New Yorkin -lennoista tulee maailman pisin kaupallinen reitti, jonkanlentoajan arvioitaan nousevan jopa 19 tuntiin. Matkaa kertyy 8 700 merimailian eli yli 16 000 kilometriä. ”Asiakkaamme ovat pyytäneet meitä aloittamaan uudelleen välilaskuttomat lennot Singaporen ja Yhdysvaltain välillä. Airbus on pystynyt tarjoamaan meille lentokoneen, jonka avulla voimme tehdä tämän kaupallisesti kestävällä tavalla”, sanoo Singapore Airlinesin pääjohtaja Goh Choon Phong.
”Pyrimme vastaamaan asiakkaidemme odotuksiin ja ylittämään ne pysymällä alamme tuote- ja palveluinnovaatioiden kärjessä.”
Täysin uusi A350 XWB otettiin kaupalliseen käyttöön aiemmin tänä vuonna.
Ensimmäisten A350-900ULR-koneiden toimitusten arvioidaan käynnistyvän vuonna 2018. A350 XWB -koneiden aerodynaamisten ominaisuuksien, hiilikuiturungon ja -siipien sekä polttoainetehokkaiden Rolls-Royce Trent XWB -moottorien ansiosta polttoaineen kulutusta ja siten myös päästöjä on saatu leikattua 25 prosenttia.
Tähän mennessä Airbus on saanut 783 sitovaa tilausta A350 XWB -koneista 41 asiakkaalta. Singapore Airlines on suurin A350 XWB -asiakas Itä-Aasiassa. Sen tilaamista 67 A350 XWB -koneesta toimitetaan ensimmäiset vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä.