Valtakunnan hallituksen tuoreet linjaukset ja tiedotus hämmentävät Suomen matkailualan liittoa (SMAL) ja matkakaupan väkeä. SMALin toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti laukoo asiasta täyslaidallisen alla. Lue Matkaviikosta SMALin reaktiot matkakaupan alaa piinaaviin ’koronasuosituksiin”. Onko kyseessä koko toimialan henkihieveriin suistava kuolinisku?
SMAL viestittää;
Viime päivinä yhä sekavammaksi käyvä hallituksen tiedottaminen matkustusta koskevista ’suosituksista’ hämmentää niin kuluttajia kuin matkailuyrityksiä. Kansainvälisen matkailun parissa toimivat yritykset ovat peränneet hallitukselta perusteltuja, johdonmukaisia ja selkeitä linjauksia, jotka luovat edes jonkinlaisen mahdollisuuden matkailuyritysten tulevaisuudelle ja aikaikkunan toiminnan jatkamisen edellytyksille.
- Säätytalon portailta sivulauseessa heitetyt pääministerin terveiset kansalaisille lomamatkojen siirtämisestä parempiin aikoihin ihmetyttävät matkailualaa. Samaan aikaan hallituksen aloitteesta työstetään ’liikennevalomallia’, jolla minimoidaan, kartoitetaan ja karanteenien avulla rajataan ulkomailta Suomeen saapuvien matkustajien tuomat tautitartunnat ja niiden leviäminen. Lisäksi alalla pohditaan, mihin ylipäätään tarvitaan ministeriöiden neuvottelemia maahantulorajoituksia ja ulkoministeriön julkaisemia matkustustiedotteita, jos pääministeri voi omalla arvovallallaan pyyhkäistä ne kaikki roskapönttöön, kummastelee Suomen matkailualan liiton SMALin toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti.
Matkailualalla on aina pidetty turvallisuutta matkustuksen tärkeimpänä elementtinä ja siihen on yhdessä kansainvälisten kumppanien kanssa panostettu myös koronapandemian aikana erityisen paljon. Alalla koetaan kuitenkin turhautuneisuutta, kun toimialan mittavia ponnistuksia ei tunnusteta, eivätkä maamme päättäjät ole kiinnostuneita niistä edes kuulemaan. Yritysten ja viranomaisten yhteistyöllä olisi kuitenkin mahdollista saada aikaan konkreettisia tuloksia, joilla samalla luotaisiin askelmerkkejä ihmisten laajempaan liikkumiseen koronapandemian jälkeen.
Suomessa koronakriisi runtelee edelleen matkailuyrityksiä, kuten majoitus- ja kuljetusyhtiöitä, ohjelmapalveluyrityksiä, tapahtumajärjestäjiä sekä matkatoimistoalan yrityksiä. Heinäkuun lopulla tehdyn selvityksen mukaan SMALin matkatoimisto- ja matkanjärjestäjäyritysten matkamyynti kesäkaudelle 2020 (15.6.-30.9.2020) oli alle 10 prosenttia viimevuotisesta. Tästäkin myynnistä on jouduttu peruuttamaan jo monta matkaa ja palauttamaan maksut asiakkaille, kun alkukesän toiveikkuus on muuttunut epätoivoksi matkustusrajoitusten pysyessä tiukalla tasolla. Suurin osa SMALin jäsenyrityksistä taistelee olemassaolostaan henkihieverissä, eikä valtion kustannustuki ole tuonut alan yrityksille kaivattua apua.
- On hienoa, että alan huolet on nyt ymmärretty elinkeinoministeriössä. Kotimaiselle matkailuyrittäjäkentälle voidaan sanoa kuitenkin hyvästit, jos tilanteen katastrofaalisuutta ei aleta ymmärtää ja erilaisia toimia alan selviytymiseksi tehdä koko hallituksen tasolla, tuskailee Mäki-Fränti.
Suomalainen matkailuelinkeino työllistää yli 142 000 henkeä ja matkailun osuus maamme bruttokansantuotteesta oli vuoden 2018 matkailutilinpidon mukaan 2,7 prosenttia. Vuonna 2019 matkailukysynnän suuruus maassamme oli 16,1 miljardia euroa, josta kansainvälisen matkailun osuus oli 7,4 miljardia euroa. Kansainvälinen matkailu koostuu sekä ulkomailta Suomeen että Suomesta ulkomaille suuntautuvasta matkustuksesta. Matkailu on ollut viime vuosina Suomessa yksi nopeimmin kasvavista teollisuuden- (myös vientiteollisuuden) aloista. Tätä mahtavaa potentiaalia koronanjälkeisen yhteiskunnan rakennustyössä ei luulisi yhdenkään hallituksen haluavan hukata.