- Tammikuun kolmanteen viikonloppuun 2022 ajoitetuille ja nyt koronapandemian vuoksi vuoden päähän lykkääntyneille Matkamessuille suunniteltu projekti, opiskelijoille kilpailumuotoon laadittu markkinointi- ja viestintätehtävän kutsukilpailu vietiin läpi alkuperäisessä aikataulussa. Muuttuneessa tilanteessa asia hoidettiin virtuaalisesti verkossa. Toimeksianto opiskelijoille oli kohtuullisen väljä: tehtävänä oli suunnitella itse määrittämiinsä oloihin ja matkailutuotteisiin tai palveluihin soveltuva kampanja ”jolla matkailuun saataisiin uutta pöhinää”.
- Kilpailuun tuli mukavasti ilmoittautumisia ja myös varsin erilaisia toteutuksia. Arviointiraati valitsi jo joulukuun 2021 puolivälissä loppukilpailuun mielestään kolme parasta toteutusta, joiden tekijät olivat:
- Vantaan ammattiopisto Varia
Hussein Al-Fatlawi, Zholya Jihad & Jenniina Takanen
’You´ are on your way to see Helsinki’ - Satakunnan ammattikorkeakoulu SAMK
Jonna Hautamäki, Elsa Helasmo, Eveliina Sinisalo & Essi Hyvönen
’Explore the World with Venni’ - Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK
Janna Alasuvanto & Emilia Lindelöf
Tammikuun 21. päivän 2022 virtuaalikokouksessa kilpailun parhaaksi arvioitiin JAMK:n Janna Alasuvannon ja Emilia Lindelöfin upeasti englanninkielellä esitelty, hienon visuaalinen ja hengeltään positiivinen työ. Se oli some-kanavissa milleniaaneille kohdennettu interaktiivinen kampanja. Onnittelut voittajille! Varian ja SAMKin joukkueet jakoivat hienon kakkossijan!
Raadin puheenjohtaja Heli Mäki-Fränti kiitti osallistuja hienosta paneutumisesta ja toteutuksista.
”Voittajatyö oli finalisteista harkituin ja budjettiin liittyvistä haasteista huolimatta eniten loppuun asti mietitty. Voittajatyössä näkemys oli selkeä ja siinä oli hyvin mietitty kohderyhmää, haettu sille tutkimustietoon perustuvaa pohjaa sekä pohdittu miten tätä kohderyhmää puhutellaan. Siinä hyödynnettiin hienosti erilaisia tunnetasoja. Työ oli visuaalisesti upea ja esitettiin finaalissa hienosti, kiinnostavasti ja ammattitaitoisesti”, todettiin valinnan perusteluissa.
Raati arvioi kampanjan hankalimmaksi osioksi budjetoinnin: niinpä laaditut budjetit vaihtelivat varsin merkittävästi € 1320 – 23 900 haarukassa.
Vuoden 2022 raatiin oli kutsuttu matkailun ja matkakaupan lehdistön ja viestinnän edustajina:
Leena Aalto (Ikkunapaikka). Iina Artima-Kyrki (Matkailulehti Mondo), Eero Havia (Matkaviikko), Anu-Eveliina Mattila (Matka-messut), Heli Mäki-Fränti (SMAL) ja Heikki Siljamäki (Rantapallo). Raadin puheenjohtajana toimi SMALin tj. Heli Mäki-Fränti.
Matkaviikko onnittelee kilpailijoita heidän hyvistä suorituksistaan ja toivottaa heille menestystä tulevissa työelämän haasteissa!
Kuva yllä: kuvassa SMALin Matkatiedon opiskelijakutsukilpailun finalistit. Voittanut JAMKin kaksikko Janna Alasuvanto ja Emilia Lindelöf oikealla yläkulmassa!