ECTAA pahoittelee matkustajien kehnoa suojaa
Espanjalaisen Spanairin ja unkarilaisen Malévin konkursseista on jo noin puoli vuotta. Silti kummankaan yhtiön asiakkaat, joille jäi käsiin lentämättömiä, maksettuja lippuja, eivät ole saaneet maksunpalautusta. Asiassa paistaa todellisen kuluttajansuojan puutteet lentoyhtiöiden konkurssitapauksissa.
EU-maiden matkatoimistojen ja matkanjärjestäjien liittoja edustavan ECTAAn mukaan IATA-matkatoimistot yhä joutuvat odottamaan maksunpalautusta asiakkaidensa lipuista. IATA pidättelee tilitettyjä maksuja ja neuvottelee yhä konkurssihallintojen kanssa yksimielisen maksunpalautusmenettelyn löytämiseksi.
ECTAA kertoo pahoittelevansa, ettei kuudessa kuukaudessa ole päästy ratkaisuun sekä sitä, että lentomatkustajille ei ole tarjolla parempaa suojaa lentoyhtiöiden konkurssitapauksissa.
ECTAA on pettynyt myös EU-lainsäätääjien vitkasteluun, vaikka tehdyt selvitykset ovat kiistattomasti osoittaneet, että tarvittaisiin pakollinen, velvoittava järjestelmä, joka turvaisi lentomatkustajan taloudellisen aseman. Tämä on erityisen kiireellistä ja ajankohtaista jo siksi, että IATA itse ennakoi lentoyhtiöiden uutta konkurssiaaltoa, jonka tappioiden IATA viime kesäkuun tiedotteessaan pelkää nousevan yhteenlaskettuna jopa 1 miljardiin dollariin.
ECTAA tiivistää: ”Elleivät EU:n lainsäätäjät pane toimeksi ja laadi velvoittavaa matkustajien taloudellisen turvan suojajärjestelmää, matkustajat ovat jatkossakin turvattomia saamamiehiä lentoyhtiökonkursseissa ja heillä on kehnot mahdollisuudet saada palautusta maksukyvyttömaksi ajatuvan kuljetusyhtiön arvottomiksi muuttuvista lipuista.”
Suomessa ECTAA:n jäsen on Suomen matkatoimistoalan liitto SMAL.
(EH)