Euroopan komissio myönsi noin 91,01 miljoonaa euroa Verkkojen Eurooppa -välineen rahoitusta yhdeksälle hankkeelle Suomessa. Valtion osuus myönnetystä rahoituksesta on noin 59,60 miljoonaa euroa.
Verkkojen Eurooppa –välineen (Connecting Europe Facility, CEF) liikenneohjelman komitea puolsi hankkeiden rahoitusta 2.7.2025. Euroopan komissio myönsi yhteensä 2,7 miljardia euroa, josta noin 970 miljoonaa euroa sellaista rahoitusta, jota Suomen oli mahdollista hakea. Yhteensä hakemuksia tuli yli 9 miljardin euron edestä. Euroopan komissio pyrkii rahoittamaan hankkeita, joiden suunnittelu- ja toteutusvalmius on korkea.
”Tämä on erinomainen lopputulos! EU-rahaa haettiin ja saatiin kriittisten kohteiden rahoitukseen. Erityisesti uudelle jäänmurtajalle ja valtatielle 21 myönnetty rahoitus vahvistaa huoltovarmuutta, sotilaallista liikkuvuutta ja sujuvaa ulkomaankauppaa”, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.
Rahoituksen tavoitteena on edistää Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T, Trans-European Transport Network) investointeja. Euroopan laajuinen TEN-T-verkko yhdistää rautatiet, sisävesireitit, tiet, satamat, lentokentät sekä kaupunkisolmukohdat ja multimodaalit rahtiterminaalit yhdeksi liikenneverkoksi. Euroopan komissio edellyttää kansallista rahoitusta 50–70 prosenttia hankkeen kokonaiskustannuksista.
Myönnetystä CEF-rahoituksesta valtion osuus on noin 59,60 miljoonaa euroa. Rahoitusta myönnettiin seuraaville hankkeille:
Uudelle Itämeren B-luokan jäänmurtajalle myönnettiin Suomeen noin 42,22 miljoonaa euroa (WINMOS IV -hanke). Aluksen konseptikehitys on käynnissä CEF-tukea saavassa WINMOS III -hankkeessa. Yhteensä rahoitusta myönnettiin noin 80,78 miljoonaa euroa, joka jakautuu Suomen, Ruotsin ja Viron kesken.
Jäänmurtajan on tarkoitus korvata vanhenevaa jäänmurtokalustoa. Suomen uuden murtajan hankinta käynnistyy heti syksyllä 2025 telakkakilpailutukseen kuuluvalla markkinavuoropuhelulla. Uuden murtajan rakentaminen alkaisi arviolta alkuvuodesta 2026 ja uusi murtaja saadaan käyttöön syksyllä 2029. Jäänmurtajan rakennuttaa Väylävirasto.
Valtatien 21 liikenneinfran resilienssin parantamiseen myönnettiin rahoitusta noin 11,90 miljoonaa euroa. Tavoitteena on kohentaa liikenneturvallisuutta ja harvaan asutun alueen saavutettavuutta sekä tukea huoltovarmuutta ja sotilaallista liikkuvuutta Pohjois-Suomessa.
Hanke sisältää sekä suunnittelua että rakentamista. Hankkeessa esimerkiksi levennetään tai tarvittaessa rakennetaan uudelleen yli 30 kilometriä tietä, vahvistetaan kohtia ikiroudan sulamisvaurioiden välttämiseksi, uusitaan kolme siltaa ja parannetaan valaistusta.
Väylävirastolle ja Railnet Europelle myönnettiin Suomen osalta noin 2,05 miljoonaa euroa rahoitusta. Kyseessä on 11 EU-maan yhteishanke. Hankkeessa kehitetään rautatieliikenteen kapasiteetin ja ratatöiden suunnitteluprosessia. Tavoitteena on tehdä ratakapasiteetin hallinnasta ja jakamisesta suunnitelmallisempaa ja tehokkaampaa, jotta niukka ratakapasiteetti saataisiin paremmin käyttöön.
Väylävirastolle, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille ja Fintraffic Tie Oy:lle myönnettiin Suomen osalta noin 8,84 miljoonaa euroa rahoitusta. Kyseessä on 13 EU-maan yhteishanke. Hankkeessa pyritään parantamaan liikenteenohjausjärjestelmiä ja tieliikennekeskusten toimintaa. Hankkeessa esimerkiksi uusitaan Vuosaaren tietunnelin liikenteenohjausjärjestelmä.
Fintraffic Meriliikenteenohjaus Oy:lle, Ilmatieteen laitokselle ja yksityisille toimijoille myönnettiin noin 4,87 miljoonaa euroa rahoitusta. Kyseessä on yhteishanke ruotsalaisten ja espanjalaisten toimijoiden kanssa. Hankkeen tavoitteena on kehittää alusliikennepalveluita, niihin liittyviä tietojärjestelmiä ja muita palveluita.
Yksityisille toimijoille myönnettiin CEF-rahoitusta seuraaville hankkeille:
Helsingin Satama Oy:lle myönnettiin noin 12,03 miljoonaa euroa rahoitusta.
Hangon Satama Oy:lle myönnettiin noin 7,85 miljoonaa euroa rahoitusta.
Fintraffic Oy:lle ja Fintraffic Tie Oy:lle myönnettiin 300 000 euroa rahoitusta.
Fintraffic Oy:llle myönnettiin noin 1,00 miljoonaa euroa rahoitusta.
Euroopan komissio tekee tukien maksatusta koskevat sopimukset kunkin hakijan kanssa marraskuuhun 2025 mennessä.
Lähde: Valtioneuvosto/Lvm