”Harmaa talous uhkaa suomalaista lentäjäkuntaa”
Suomen Lentäjäliitto – Finnish Pilots’ Association ry (FPA) ja sen puheenjohtaja Sami Simonen ovat antaneet julkilausuman, jossa ilmaistaan syvä huoli lentäjien ammattikunnan uhkatekijöistä. Matkaviikko julkaisee po. tiedotteen ohessa:
Lentoyhtiöiden eurooppalainen trendi palkata lentäjät yrittäjinä tai henkilöstövuokrausyhtiön kautta on yleistynyt. Suomessa lentää jo nyt yhtiöitä, joissa ei ole virallisia työntekijöitä. Lentotyö tehdään ulkomaisen henkilövuokrausyrityksen kautta joko yrittäjänä tai muulla sopimuksella. Suomessa on 150 työtöntä lentäjää samaan aikaan, kun Suomessa operoivat yhtiöt palkkaavat ulkomaisia lentäjiä tekemään suomalaista lentotyötä.
Kun lentotyö tehdään Suomesta ja se päättyy Suomeen, EU-asetus 593/2008 (Rooma I) määrää pakottavasti, että työhön tulee soveltaa Suomen työlainsäädäntöä. Näin ei kuitenkaan ole. Lentäjäyrittäjät eivät täytä yrittäjyyden vaatimuksia. Työsopimuslain 1luvun 1§ mukaan he ovat työntekijöitä. Käytännössä kuitenkin verot, sosiaalimaksut ja eläkkeet jäävät maksamatta, eikä työntekijällä ole turvaa.
Norjalainen Norwegian Air Shuttle lentää Helsingistä kolmella koneella. Sen lentäjät ja matkustamohenkilökunta on vuokrattu virolaisten Arpi Aviationin ja Runwayn kautta. Suomeen ei makseta sosiaali- tai eläkemaksuja. Finnairin ja Ilmarisen (yhteensä 51 %) omistama Nordic Global Airlines lentää rahtia. Se vuokraa lentäjänsä amerikkalaisen Air Teamin kautta. Blue1:n alihankkija Golden Air lentää Suomessa käyttäen pelkästään sopimuslentäjiä, jotka ovat vuokrattu Sveitsissä ja Brittein neitsytsaarilla toimistoaan pitävältä PAS Aviationilta. Lisäksi vielä liikesuihkulentoja lentävä Airfix käyttää ulkomaisia lentäjiä, jotka laskuttavat omien ulkomaisten yritystensä kautta.
”Suomen valtio on suurin häviäjä ja ihmettelen, ettei asiaan ole otettu tiukempaa kantaa. Markkinatalous ajaa väistämättä ennen pitkää kaikki lentäjät samanlaiseen tilanteeseen, ellei siihen nyt puututa. Varovaisen arvion mukaan valtio tienaisi 40 miljoonaa euroa verotuloja vuosittain suomalaisella lentotyöllä, jos toimitaan oikein,” toteaa Suomen Lentäjäliiton puheenjohtaja Sami Simonen. ”Kun vaihtoehtoina ovat työttömyys tai työnteko ulkomaisen vuokrayhtiön kautta, harva valitsee työttömyyden, vaikkei haluaisikaan olla osa harmaata taloutta”, jatkaa Simonen.
FPA on suomalaisten liikennelentäjäyhdistysten kattojärjestö, joka on perustettu vuonna 2004. Sen piiriin kuuluu yli 1000 liikenne- ja helikopterilentäjää kuudesta eri yhdistyksestä.
FPA:n tärkeimpänä tehtävänä on edustaa suomalaisia liikennelentäjiä ammatillisissa ja lentoturvallisuuteen liittyvissä kysymyksissä kotimaassa ja kansainvälisesti.