Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Suomen matkailustrategia 2025–28: tavoitteena matkailukysynnän kasvu

Posted on 12.6.202512.6.2025 by Eero Havia

Vuonna 2024 matkailun kokonaiskysyntä oli 16,6 miljardia euroa. Tavoitteena on nostaa matkailukysyntä 20 miljardiin euroon vuoteen 2028 mennessä. Keskeistä tavoitteen saavuttamisessa on ulkomaisten matkailijoiden rahankäytön tuplaaminen Suomessa vuoteen 2019 verrattuna. Matkailukysynnän kasvun tulee luoda arvoa matkailuyrityksille, alan työntekijöille, paikallisyhteisöille, matkailijoille ja suomalaiselle yhteiskunnalle.

Näin todetaan 12.6.2025 julkaistussa Suomen matkailustrategiassa vuosille 2025–2028. ”Yhdessä enemmän – kestävää kasvua ja uudistumista Suomen matkailuun”, joka on päivitetty syksyn 2024 – kevään 2025 aikana vastaamaan muuttuneeseen toimintaympäristöön. 

”Matkailuala on keskeinen elinkeino palveluvaltaistuneessa Suomessa. Alan yritykset mahdollistavat onnistuneet matkailukokemukset, jotka puolestaan vaikuttavat myönteisesti Suomen maakuvaan. Meillä on paljon voitettavaa ja hyödyntämätöntä potentiaalia Suomen tunnettuuden ja matkailualan kehittämisessä epävakaasta maailmantilanteesta huolimatta”, toteaa elinkeinoministeri Wille Rydman. (NB. Kesäkuun 13. päivä Rydman väistyy ministerin tehtävästä ja tilalle nousee puoluetoveri Sakari Puisto).

Strategiassa matkailualan kestävän kasvun ja uudistumisen mahdollistamiseksi on tunnistettu neljä strategista painopistettä: 1) saavutettavuuden kehittäminen, 2) kestävyyden hallinta, 3) digitaaliseen muutokseen vastaaminen sekä 4) kilpailukykyä tukevan toimintaympäristön varmistaminen. Yhteistyön merkitys on tärkeä, mikä näkyy strategian nimessäkin.

Edelliseen strategiaan verrattuna sesonkivaihteluiden tasaaminen ja sosiaalinen vastuullisuus nousevat aiempaa vahvemmin esille taloudellisen kasvun, saavutettavuuden, tunnettuuden ja osaamisen rinnalla. Strategian toimeenpanossa matkailun alueorganisaatioiden rooli on kasvanut. Määrällisiä indikaattoreita on laajennettu huomioimaan matkailun kehitystä aiempaa paremmin taloudellisesta, ympäristöllisestä sekä sosiaalisesta näkökulmasta.  

Elinkeinoministerin puheenjohtamalla Matkailufoorumilla oli keskeinen rooli päivityksen edistämisessä. Matkailustrategia on julkisen sektorin, elinkeinon ja alan muiden toimijoiden yhteinen näkemys ja sitoumus matkailualan yhteisistä tavoitteista ja toimenpiteistä tuleville vuosille. Toimenpiteitä toteutetaan laajan toimijajoukon yhteistyönä.

Matkailu on Suomelle suuren potentiaalin palveluala ja kasvava vientiala. Vuonna 2024 palveluiden vientituloista matkailuvienti muodosti 14 prosenttia, matkailun kokonaiskysyntä oli 16,6 miljardia euroa ja sen suora osuus BKT:stä 2,4 prosenttia. Matkailu työllisti 146 600 henkilöä. Lisäksi matkailulla on merkittäviä aluetaloudellisia vaikutuksia.

Lähde:  Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM)

Uusimmat artikkelit

  • Suomen matkailustrategia 2025–28: tavoitteena matkailukysynnän kasvu 12.6.2025
  • Pendolino Plus -junaliikenne Helsingistä Turkuun käynnistyy marraskuussa 12.6.2025
  • Matkamessujen lomakysely – kolmasosa on varannut ulkomaanmatkan 12.6.2025
  • Hyvää Helsinki-päivää! 🎉 12.6.2025
  • Väyläviraston selvitys: Eurooppalaiseen raideleveyteen siirtyminen parantaisi sotilaallista liikkuvuutta 12.6.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus