Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Suomessa vieraili 7,4 miljoonaa matkailijaa vuonna 2015

Posted on 26.4.201614.1.2019 by Eero Havia

Matkailutulo 2,4 mrd. euroa

Suomessa viime vuonna vierailleet 7,4 miljoonaa ulkomaista matkailijaa toivat Suomeen yhteensä 2,4 miljardia euroa. Finpron Visit Finland -yksikön tuoreen Matkailijatutkimuksen mukaan venäläismatkailijoiden vähenemistä Suomessa korvasivat erityisesti kiinalaiset ja japanilaiset matkailijat. Suomen matkailun monipuolistumisesta kertoo, että kaikkien ulkomaisten matkailijoiden yöpymiset kasvoivat hieman Suomessa viime vuonna.

Visit Finlandin tuoreen matkailijatutkimuksen mukaan ulkomaalaiset matkailijat tekivät Suomeen viime vuonna 2,5 miljoonaa päivämatkaa ja 4,9 miljoonaa yön yli matkaa.

Tilastokeskuksen Matkustustaseen mukaan ulkomaiset matkailijat toivat Suomeen viime vuonna 2,4 miljardia euroa. Se oli 259 miljoonaa euroa eli 9,6 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Matkailutulon laskua selittää erityisesti se, että venäläismatkailijat käyttivät Suomessa viime vuonna 366 miljoonaa euroa edellisvuotta vähemmän. Venäläisten matkailu vähentyi viime vuonna keskimäärin 30 prosenttia kaikkiin EU-maihin talouskriisin ja ruplan heikentymisen vuoksi.

”Matkailu on murroksessa, jossa venäläisten matkailijoiden määrä laskee ja muista maista tulevien matkailijoiden määrä on kasvussa. Suomalaisen matkailualan on panostettava jatkossa yhä enemmän eurooppalaisiin ja aasialaisiin matkailijoihin. Vahvan markkinointityön ansiosta olemme pystyneet saamaan jo osamme erityisesti aasialaisten matkailijoiden kasvavista määristä”, sanoo Finpron Visit Finland -yksikön johtaja Paavo Virkkunen.

Eniten matkailijoita Suomeen saapui viime vuonna Venäjältä, Virosta, Ruotsista, Saksasta, Kiinasta, Japanista ja Iso-Britanniasta.

Stopover tuo mahdollisuuksia matkailualalle

Suomessa vierailleen 7,4 miljoonan ulkomaisen matkailijan lisäksi Helsinki-Vantaan lentokentän vaihtomatkustajat tekivät Suomen kautta yhteensä 1,3 miljoonaa matkaa. Erityisesti aasialaisissa vaihtomatkustajissa nähdään paljon kasvupotentiaalia suomalaiselle matkailualalle. Matkailijatutkimuksen mukaan kiinalaiset ja japanilaiset matkailijat käyttivät vuonna 2015 eniten rahaa matkapäivää kohden Suomessa. Japanilaiset käyttivät Suomessa keskimäärin 183 euroa matkapäivää kohden ja kiinalaiset 137 euroa, kun esimerkiksi venäläiset käyttivät matkapäivää kohden keskimäärin 82 euroa, ruotsalaiset 43 euroa ja virolaiset 38 euroa.

”Matkailu on Suomen suurimpia vientialoja, johon kohdistuu vahvoja kasvuodotuksia. Tavoitteenamme on, että Suomen matkailu kasvaa tulevaisuudessa yhä useamman kivijalan varassa. Panostamme matkailun markkinointi- ja myyntityössä erityisesti Kiinaan, Japaniin ja Saksaan. Työkalunamme ovat kolme uutta kasvuohjelmaamme”, Virkkunen sanoo.

Visit Finlandin vuonna 2015 käynnistyneet kolme kasvuohjelmaa tuotteistavat ja markkinoivat Suomea matkailumaana uudella tavalla.

Stopover Finland tekee Suomesta vetovoimaisempaa vierailukohdetta Helsinki-Vantaan -lentoaseman kautta maailmalle matkustaville aasialaisille. FinRelax keskittyy rakentamaan Suomesta hyvinvointimatkailun kärkimaata erityisesti saksalaisille, japanilaisille ja venäläisille. Merellinen saaristo -kasvuohjelma tekee suomalaista saaristoa kansainvälisesti tunnetuksi ja kokoaa alueen matkailupalveluja yhteen. Työ- ja elinkeinoministeriö rahoittaa kasvuohjelmat.

Ulkomaisten matkailijoiden yöpymiset lisääntyivät

Matkailijatutkimuksen mukaan ulkomailla asuvat matkailijat yöpyivät viime vuonna Suomessa lähes 30 miljoonaa yötä, mikä on prosentin verran enemmän kuin vuonna 2014. Ulkomaalaisten yöpymiset siis lisääntyivät vaikka venäläisten yöpymiset vähenivät 3,5 miljoonalla yöllä. Venäläiset yöpyivät kuitenkin Suomessa vuoden aikana yli kolme miljoonaa yötä. Seuraavaksi eniten yöpymisiä tuli saksalaisille (2,9 miljoonaa), ruotsalaisille (2,4 miljoonaa), virolaisille (2,2 miljoonaa) ja kiinalaisille (2 miljoonaa).

Niistä ulkomaalaisista, joille Suomi oli matkan pääkohde, kolmannes oli tullut Suomeen lomamatkalle, runsas viidennes (22 %) ostosmatkalle ja vajaa viidennes (18 %) tuttava- tai sukulaisvierailulle. Työmatkalle Suomeen saapui 16 prosenttia matkailijoista ja muusta syystä (esim. opiskelu) 11 prosenttia ulkomailla asuvista matkailijoista.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat artikkelit

  • Taitaja2025-tapahtuma järjestettiin Turussa 5.−8.5.2025 – mukana matkailuala 11.5.2025
  • LYGG:n emoyhtiö FlyMaas Oy hakeutui konkurssiin 10.5.2025
  • Ehdokkaiden asettaminen 2025 Finnish Travel Galan palkintokategorioihin on alkanut 10.5.2025
  • Saariston Rengastie avautuu – kausi pidempi kuin koskaan 9.5.2025
  • Helsinkiin odotetaan vilkasta matkailukesää 8.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus