Nyt matkailulehti National Geographicin listalla
Maailman suurin matkailulehti National Geographic Traveler on valinnut Suomen 21 parhaan matkailumaan joukkoon vuodelle 2017.
Finpron Visit Finland -yksikön johtaja Paavo Virkkusen mukaan Suomen saamia kansainvälisiä tunnustuksia ja huomiota pitää hyödyntää suomalaisen matkailuelinkeinon kasvattamisessa.
National Geographic Traveler on maailman suurin matkailulehti. Sen 8,5 miljoonaan lukijan joukossa on aktiivisia matkailijoita, jotka nauttivat erityisesti luonnossa liikkumisessa.
”National Geographic Travelerin kohderyhmä koostuu Suomen matkailun kasvun kannalta keskeisestä asiakaspotentiaalista, joka matkustaa paljon ja arvostaa Suomen kaltaisia kohteita ja uniikkeja kokemuksia. Visit Finland yhdessä suomalaisen matkailuelinkeinon kanssa tekee jatkuvaa työtä Suomen vetovoiman kasvattamiseksi ja National Geographic Travelerin valinta on yksi hyvä kimmoke yhteiselle tekemiselle”, Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen Finprosta kertoo.
”Suomen sijoitus listalla on jälleen upea tunnustus suomalaiselle matkailuelinkeinolle. Se on nyt käännettävä koko matkailualan yhteisellä työllä matkailueuroiksi, työpaikoiksi sekä hyvinvoinniksi Suomelle. Maailmalla on kiinnostuttu maastamme usealla taholla, mutta itse työ on vasta alussa. On koko alan vastuu tarttua tilaisuuteen ja kääntää Suomen saama kiinnostus liikevaihdoksi ja kehitykseksi Suomen matkailualalle”, Virkkunen jatkaa.
Hiljaisuus ja luonto vetonauloina
Suomen rauhallinen ja suojeltu luonto, etenkin Hossan uusi kansallispuisto ja 100‐vuotiaan Suomen luonnon kunniaksi pidettävät neljä Luonnon juhlapäivää olivat National Geographicin valinnan perusteluina. Maininnan saa myös hiljaisuus, jota löytyy National Geographicin mukaan muun muassa Pallas-Yllästunturin kansallispuistossa sijaitsevalta Torassiepin porotilalta, jonka matkailupaketissa maininnan saa puhelinkielto ja wifi-vapaus, jotka kannustavat keskittymään luontoelämyksiin.
”Matkailijat odottavat Suomelta nimenomaan luontoon liittyviä kokemuksia ja rauhaa. Tähän kansallispuistomme, ainutlaatuinen saaristomme ja monet pikkukylät antavat hyvän mahdollisuuden. Suomessa luonto on aina lähellä, vaikka Helsingistäkin käsin. Jotta nämä vahvuudet saadaan matkailijoiden saavutettavaksi ympärivuotisesti, on meidän tärkeää tuotteistaa luontopalveluja helposti lähestyttäväksi kokemuksiksi”, Virkkunen kertoo.
Luontokokemusten vastapainona Suomi nähdään nyt kiinnostavana kohteena kokea ainutlaatuista kaupunkikulttuuria. Ulkomaisista matkailijoista monet ovatkin kiinnostuneita yhdistämään matkaansa kaupunkikohteiden tarjoamia korkealaatuisia ruokaelämyksiä ja muuta kulttuuriantia.
Suomi on ollut viime aikoina esille paljon kansainvälisessä mediassa merkittävien tunnustusten ansiosta. Maailman arvostetuimpia matkaoppaita julkaiseva Lonely Planet valitsi Suomen vuoden 2017 kolmanneksi parhaaksi matkakohteeksi. Lisäksi maailman suurimman verkkokauppayhtiön Alibaban matkailubrändi Alitrip ilmoitti tuovansa ensi vuonna kymmeniä tuhansia uusia kiinalaisia matkailijoita Rovaniemen seudulle.