Perinteinen outgoingtoimisto panostaa nyt myös incomingiin
Suomi Seuran Matkatoimiston toimitusjohtaja Annika Eerola esitteli Suomea yhdessä Team Finlandin ja joulupukin kanssa Shanghaissa huhtikuun alussa.
Onnistunut markkinointimatka vahvisti uskoa incoming -matkailun tulevaisuuteen. Perinteinen outgoing -matkatoimisto on nyt vakavissaan panostamassa myös kotimaan matkailuun.
”Kiinalaisten kiinnostus Suomeen on suuri ja tulijoita sieltä kyllä riittää. On laskettu, että joka päivä 70.000 kiinalaista matkustaa ensimmäisen kerran ulkomaille seuraavan 10 vuoden aikana”, sanoo Eerola. Vaikka näistä ensikertalaisista vain pieni osa suuntaa matkansa Pohjoismaihin, niin matkailijavirtaa riittäisi hyvin Suomeenkin.
Kiinalaiset vaurastuvat vauhdilla. He ovat jo nyt suurimpia shoppailijoita matkoillaan eivätkä erikoisemmatkaan kohteet ole heille vieraita. Esimerkiksi monet safariyritykset Afrikassa saavat jo yli puolet asiakasvolyymistaan Kiinasta. ”Kiinalaiset pitävät Pohjoismaita yhtenä kohteena, joten pelkän Suomen myyminen ei ainakaan aluksi riitä”, Eerola toteaa. ”Tärkeintä on yrittää ymmärtää kiinalaisten matkustamistapoja ja suhtautua kotimaan matkapakettien suunnitteluun samalla pieteetillä kuin suunnittelemme matkoja ulkomaille”, Eerola jatkaa.
Suomen matkailua moititaan toisinaan hieman kotikutoiseksi ja sekavaksi. Palvelutarjoajien taso ja osaaminen vaihtelee. Kateuskin tuntuu yrittäjien keskuudessa voivan vielä siellä täällä melko hyvin. Eerolan mukaan heidän toimistollaan on pelkästään hyviä kokemuksia suomalaisista yhteistyökumppaneista. ”Innostus ja halu olla mukana ovat päällimmäisinä. Välillä pitää jopa hieman jarrutella ja muistuttaa, että homma pitää rakentaa rauhallisesti ja huolella. Kiinalaiset halutaan tänne vielä uudestaankin, vaikka tarjolla olisikin uutta tulijaa vaikka joka päivä”, toteaa Eerola hymyillen.
Suomi Seuran Matkatoimisto jatkaa edelleen myös perinteisillä osaamisalueillaan. Räätälöityjen matkojen lisäksi tarjontaa lisätään teema- ja kiertomatkoilla. Mielenkiintoisia uutuuksia on tulossa jo ensi talvikaudeksi. ”Incoming on tuonut toimistoomme ihan uuden draivin. Pääsemme hyödyntämään henkilökuntamme erityisosaamista myös kotimaan matkailussa. Uskomme, että meillä on myös paljon annettavaa paikallisille yhteistyökumppaneillemme”, toteaa Eerola lopuksi.