Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Suorempia lentoreittejä Euroopan ilmatilaan

Posted on 11.7.20074.1.2019 by Eero Havia

Ruotsi ja Tanska yhdistämässä ilmatilansa jo 2008

IATA:n pääjohtaja Giovanni Bisignani tervehtii ilolla HLG (High Level Group) -raporttia Euroopan ilmailun ja lentoliikenteen uudeksi sääntelyksi.

Raportti listaa kymmenen kohdan kehitysohjelman Euroopan lentoliikenteen tulevaksi hallinnointijärjestelmäksi ohjenuoranaan turvallisuus, kustannustehokkuus ja ympäristön huomioon ottaminen eli päästöjen leikkaus.

Raportin perusta on Euroopan ilmatilan yhdistäminen – Single European Sky (SES) eli Euroopan 47 lennonjohtoalueen yhdistäminen yhdeksi. ”Nyt on totuuden hetki ja selittelyn aika on ohi”, sanoo Bisignani. ”SES:stä on jahkattu jo pian 15 vuotta. Heinäkuun 6. päivä julkistettu raportti on meille tiekartta aikaansaada merkittävä muutos tavoitetakarajana vuosi 2013”, julistaa IATA:n pääjohtaja.

Lentoliikenteen volyymin nopea kasvu, yli 50 prosenttia viimeisen 10 vuoden aikana, luo toimenpiteille käytännön aikataulun, joka ei salli enempää viivyttelyä.

Aikaansaamattomuus Euroopan ilmatilan yhdistämisessä on maksanut Euroopan taloudelle EUR 3,3 miljardia joka vuosi tehottomuutena ja se on rasittanut Euroopan ilmatilaa 12 miljoonan tonnin tarpeettomilla hiilidioksidipäästöillä. Tähän on saatava muutos, vaatii Bisignani. ”Nyt täytyy saada Euroopan liikenne- ja puolustusministeriöt ja EU:n parlamentti muuttamaan raportin visío käytännön toimiksi.”

Eri maissa ilmavoimien eli sotilaskäyttöön on varattu runsaasti ilmatilaa, joten puolustusministeriöt on saatava keskeisesti myös mukaan tähän siviili-ilmailun hankkeeseen.

Ruotsi ja Tanska näyttävät panevan toimeksi. Kuluvalla viikolla ilmestyneessä Dagens Nyheterin (DN) artikkelissa kerrotaan, että Ruotsi ja Tanska todennäköisesti yhdistävät ilmatilansa jo vuonna 2008. Ruotsin LFV (Luftfartsverket) ja sen tanskalainen vastine Naviair ovat DN:n artikkelin mukaan edityneet ”varsin pitkälle” neuvotteluissa kahden maan ilmatilan yhdistämiseksi. Tällä pyritään ilmatilan tehokkaampaan käyttöön, luomaan suorempia lentoreittejä Eurooppaan ja siten vähentämään CO2-päästöjä.

Ruotsin ja Tanskan yhteinen ilmatila tarkoittaa lennonjohdon yhdistämistä. Maiden kolme lennonjohtokeskusta – Tukholma, Malmö ja Kööpenhamina – yhdistettäisiin todennäköisesti siten, että alueen päävastuu ruotsalaistiedon mukaan siirtyisi Malmön lennonjohdolle.

DN:n artikkelin mukaan Ruotsin hallitus keskustelee myös Norjan ja Suomen sekä Baltian maiden kanssa mahdollisuuksista yhdistää maiden ilmatilat. (EH)

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat artikkelit

  • Hauskaa ja turvallista juhannusta 19.6.2025
  • Rovaniemelle uusi suora lentoyhteys Belfastista 19.6.2025
  • Helsinki-Vantaan uusi kartta sujuvoittaa kulkua lentoasemalla 19.6.2025
  • Matkailuala huolissaan jatkuvien työtaistelutoimien vaikutuksista kesän sesonkiin – ala kiittää lentäjien kiistan ratkeamista 18.6.2025
  • EPSI Rating-tutkimus: Viking Line ykkönen asiakastyytyväisyydessä 18.6.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus