Tallink-konserni on tänään 28. heinäkuuta julkaissut vuoden 2022 toisen vuosineljänneksen (1.4.-30.6.2022) taloudellisen tuloksen (tilintarkastamaton). Se osoittaa matkustajamäärien voimakasta elpymistä koronaan liittyvien matkustusrajoitusten päättymisen jälkeen ja kannattavaa vuosineljänneksen viimeistä kuukautta, mutta elpymiseen ja tulokseen vaikuttaa jatkuva geopoliittinen ja taloudellinen turbulenssi.
Vuoden toisella vuosineljänneksellä Tallink kuljetti yhteensä 1 552 174 matkustajaa, mikä on 262,9 prosenttia enemmän kuin viime vuoden toisella neljänneksellä (427 767, 2021/Q2). Kuljetettujen rahtiyksiköiden määrä kasvoi 18,9 prosenttia, ja oli 109 380 yksikköä (91 990 yksikköä 2021/ Q2).
Konsernin liikevaihto kasvoi 139,4 prosenttia eli 120 miljoonaa euroa vuoden 2022 toisella vuosineljänneksellä vuoden 2021 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja oli näin ollen 206 miljoonaa euroa (86,1 miljoonaa euroa 2021/Q2). Tulos ennen korkoja, veroja ja poistoja (EBITDA) toisella vuosineljänneksellä oli 28,7 miljoonaa euroa (4,4 miljoonaa euroa 2021/Q2). Vaikka konserni ylsi voitolliseksi kesäkuussa, oli raportointikauden tappio 0,7 miljoonaa euroa (nettotappio oli 24,3 miljoonaa euroa 2021/Q2).
Konsernin käyttökate ennen polttoainekustannuksia vuoden 2022 toisella vuosineljänneksellä oli lähes vertailukelpoinen vuoden 2019 toisen neljänneksen tasoon, mikä oli vain 2,0 miljoonaa euroa pienempi kuin vuonna 2019, mikä osoittaa selvästi konsernin toiminnan tehostumisen. Yhtiö on toteuttanut useita toimenpiteitä polttoainekustannusten nousuun liittyvien riskien pienentämiseen mm. tilapäisen polttoainelisän käyttöönotto sekä nesteytetyn maakaasun käytön väliaikainen keskeyttäminen huomattavasti korkeampien kustannusten ja toimitusongelmien vuoksi.
Tallink-konserni kuljetti vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla (1.1.–30.6.) yhteensä 2,3 miljoonaa matkustajaa, mikä on 227 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavalla ajanjaksolla (694 991 matkustajaa 2021/H1). Konsernin tilikauden liikevaihto kasvoi 123,3 prosenttia ja oli 312,2 miljoonaa euroa. Tulos ennen korkoja, veroja ja poistoja (EBITDA) vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla oli 17,7 miljoonaa euroa (-1,9 miljoonaa euroa 2021/H1) ja nettotappio oli 40,7 miljoonaa euroa (58,8 miljoonaa euroa 2021/H1).
Vuoden 2022 toisen neljänneksen lopussa konsernin nettovelka oli pienentynyt 32,6 miljoonaa euroa vuoden 2022 ensimmäisen neljänneksen loppuun verrattuna ja oli 655,9 miljoonaa euroa. Yhtiön maksuvalmius säilyi vahvana vuoden 2022 toisen neljänneksen lopussa ja konsernin rahavarat olivat 90,6 miljoonaa euroa 30.6.2022 (37,8 miljoonaa euroa 30.6.2021) ja konsernilla oli käyttämättömiä luottolimiittejä 116,7 miljoonaa euroa (78,9 euroa 30.6.2021). Kokonaislikviditeettipuskuri (rahavarat ja käyttämättömät luottolimiitit) oli vuoden 2022 toisen neljänneksen lopussa 207,3 miljoonaa euroa (116,7 miljoonaa euroa 30.6.2021).
”Huolimatta haasteista, joita kohtaamme maailmanlaajuisesti vuonna 2022, liiketoimintamme tämän vuoden toisen vuosineljänneksen tulos osoittaa joitain merkkejä elpymisestä, joita odotimme kovasti tänä vuonna. Äärimmäisten poliittisten ja taloudellisten myllerrysten keskellä ja ennennäkemättömän maailmanlaajuisen terveyskriisin jälkeen kesäkuussa saavuttamamme pieni voitto sekä lähes nollatulos koko vuosineljännekseltä on tulosta jokaisen työntekijän aidosta kovasta työstä ja sitoutumisesta”, kommentoi Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.
”Toisen vuosineljänneksen tulokset osoittavat, että viime vuosien aikana tehtyjen päätösten ja toiminnan tehostamisen ansiosta pystymme saavuttamaan lähes nollatuloksen myös tilanteessa, jossa matkustajamäärämme ovat merkittävästi alhaisemmat kuin ennen Covidia. Jatkamme liiketoimintamme sopeuttamista uusiin haasteisiin, joita ovat merkittävästi korkeampi polttoaineen hinta ja korkeammat hinnat useilla osa-alueilla yleisesti, toimitusongelmat, maailmanlaajuiset matkailuluottamuksen vaihtelut ja paljon muuta. Tällä hetkellä keskitymme vahvan Q3:n tekemiseen, joka on historiallisesti aina ollut tilikauden paras vuosineljännes matkustamisen huippusesongin vuoksi, sekä riskienhallinnan kannalta oikeiden päätösten tekemiseen ja yhtiömme valmistelemiseen syys-talvikaudeksi”, Nõgene sanoo.