Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Tallink on tehnyt LNG:n toimitussopimukset Suomessa ja Virossa

Posted on 11.10.20163.1.2019 by Eero Havia

Tallinkin Megastar alkuvuodesta 2017 Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen

AS Tallink Grupp on allekirjoittanut nesteytetyn maakaasun eli LNG:n toimitussopimuksen Suomessa Skangasin ja Virossa AS Eesti Gaasin kanssa. Sopimusten myötä Tallink valmistautuu uuden LNG-käyttöisen pikalaiva Megastarin liikennöinnin alkamiseen Helsinki-Tallinna-reitillä ensi vuonna.

Tallinkin Head of Shipmanagement, kapteeni Tarvi-Carlos Tuulik on tyytyväinen, että yhtiö löysi useita hyviä yhteistyötahoja tällä uudella alalla. ”Tallinkin on tarkoitus motivoida toimialaa kehittymään ja on hyvä, että sillä on samanlaista kunniahimoa omaavia vahvoja yhteistyökumppaneita useissa maissa edistämässä alueen ympäristöystävällistä energiankäyttöä ja toimitusketjun kehitystä. Skangasin ja AS Eesti Gaasin kanssa tehtävän yhteistyön myötä olemme valmiita ottamaan uuden pikalaivan Megastarin käyttöön laivastoomme yhdelle tärkeimmistä ja vilkkaimmista reiteistä”, Tuulik sanoo.

”Eesti Gaas on maakaasuliiketoiminnan asiantuntija Viron markkinoilla, olemme tuoneet ja jakaneet maakaasua useita vuosikymmeniä. Astumme nyt uuteen aikakauteen aloittaessamme LNG:n toimittamisen Tallinkin Megastarille. Tämä on ensimmäinen suuri hankkeemme meriliikenteessä”, sanoo Eesti Gaasin johtaja Ants Noot. ”On hienoa, että pystyimme tarjoamaan markkinoiden kilpailukykyisimmän hinnan ja ehdot tässä erittäin kilpaillussa ympäristössä”.

”Olemme erittäin iloisia, että Tallink on valinnut Skangasin LNG:n toimittajaksi uudelle Megastar-laivalle”, sanoo Skangasin myynti- ja markkinointijohtaja Tommy Mattila. ”Teemme vuosittain noin 1000 LNG-bunkrausta Pohjoismaissa. Uusin yhteistyömme Tallinkin kanssa alleviivaa kykyämme tuottaa LNG-bunkrauksia meriliikenteen tarpeisiin tehokkaasti, turvallisesti ja luotettavasti”.

LNG on erittäin energiapitoista, turvallista ja edullista niin ylläpito- kuin käyttökustannuksiltaan eikä se ole riippuvainen maissa kulkevista putkista. LNG:tä käytetään myös energiantuotantoon ja maakuljetuksiin. Se on ympäristöystävällistä polttoainetta, sillä sitä käyttämällä tuotetaan vähemmän CO2-, NOx- ja SOx-päästöjä eikä käytännössä ollenkaan nokihiukkasia. Tallink on valinnut LNG:n käyttämisen yhdeksi tulevaisuuden kehityssuunnista parantaakseen alustensa ympäristövaikutuksia ja edistääkseen alan kehitystä kohti kestävämpää toimintaa.

Alkuvuodesta 2017 valmistuva Megastar on 212 metriä pitkä ja siihen mahtuu 2 800 matkustajaa. Laiva on suunniteltu erityisesti Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen. Se on LNG-käyttöinen, mutta pystyy käyttämään polttoaineenaan myös meridieseliä. LNG:n käyttäminen parantaa aluksen ympäristöystävällisyyttä; tällöin se ei tuota rikki- tai hiukkaspäästöjä ja tuottaa vähemmän typen oksideja ja CO2:n päästöjä. Vetoisuudeltaan Megastar on 49 000 GT ja sen ajonopeus 27 solmua. Megastar täyttää kaikki Itämeren liikennöinnille asetetut päästövaatimukset.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat artikkelit

  • ”Alkoholiveron kiristäminen kasvattaa alkoholin matkustajatuontia” 13.5.2025
  • Koli ja Pielisen Karjala ovat nyt ”Myyttinen Suomi” 12.5.2025
  • Taitaja2025-tapahtuma järjestettiin Turussa 5.−8.5.2025 – mukana matkailuala 11.5.2025
  • LYGG:n emoyhtiö FlyMaas Oy hakeutui konkurssiin 10.5.2025
  • Ehdokkaiden asettaminen 2025 Finnish Travel Galan palkintokategorioihin on alkanut 10.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus