Tallink-konsernin uusin ja edistyksellisin, Suomessa rakennettu laiva, MyStar, aloittI liikennöinnin Helsinki-Tallinna-reitillä tiistaina 13.12.2022. Ensimmäinen matka tehtiin Tallinnasta Helsinkiin klo 13.30 ja Helsingistä Tallinnaan klo 16.30. Rauma Marine Constructions (RMC) luovutti MyStarin Tallinkille keskiviikkona 7.12.2022.
Raumalaista laivanrakennuksen huippuosaamista
”On tullut aika toivottaa MyStar tervetulleeksi! Laivan saapumisen myötä Helsinki-Tallinna-reitillä alkaa täysin uusi aikakausi, jossa matkustusmukavuus on entistä korkeampi ja kestävyys entistä enemmän toimintamme ytimessä. Maailma on muuttunut paljon sen jälkeen, kun MyStarin rakennus aloitettiin keväällä 2020. Matkan varrella on kohdattu paljon haasteita, mutta nyt MyStar on vihdoin valmis. Haluan kiittää koko Tallink MyStarin projektitiimiä, Rauman telakkaa sekä kaikkia kumppaneita, jotka ovat olleet mukana toteuttamassa unelmaamme Itämeren kirkkaimmasta tähdestä”, kommentoi Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene. Hän veisteli noin neljän vuoden projektia puheessaan: laiva oli määrä saada iikenteeseen jouluksi – tosin jo jouluksi 2021!
”Haluan kiittää Tallinkia erinomaisesta yhteistyöstä, jonka ansiosta olemme saaneet projektin valmiiksi haastavista olosuhteista huolimatta. Lisäksi haluan kiittää kaikkia yhteistyökumppaneita ja luokituslaitosta. MyStar edustaa Suomen vahvaa laivanrakennusosaamista, ja meille on ollut kunnia suunnitella ja rakentaa teknologisesti edistyksellinen laiva, joka edustaa kestäviä arvoja”, kommentoi Rauma Marine Constructionsin toimitusjohtaja Mika Heiskanen (kuva yllä).
MyStar siirtyi Rauman telakalta perjantaina 9.12.2022 ja saapui Tallinnan satamaan lauantaina 10.12.2022 klo 10.00. Laivan neitsytmatka tehtiin tiistaina 13.12.2022 Tallinnasta Helsinkiin klo 13.30 ja Helsingistä Tallinnaan klo 16.30 paikallista aikaa. MyStar siirtyy liikennöimään Megastarin aikataulussa ja Megastar siirtyy liikennöimään Starin aikataulussa.
Tallinkin Mystar on dSign Vertti Kivi & Co:n suunnittelema. ”Laivakokonaisuus koostuu 14 eri kohderyhmille suunnatusta tilasta ja näiden välisestä tunnelmasta toiseen johdattavista näkymistä”, luonnehtii Vertti Kivi (kuva yllä) uusinta, hienosti onnistunutta luomustaan. Traveller Superstore -myymälätilat levittäytyvät 2500 neliömetrin alalle. Family Picnic on lapsiystävällinen alue. Aluksessa on kolme lounge tilaa: Comfort Lounge, Business Lounge ja ylellinen Platinum Lounge sekä ravintoloitaja baareja moneen makuun aika Burger Kingiä myöten. Huomattava on, että 2800 matkustajapaikan aluksella on vain 46 matkustajahyttiä, jotka on suunnattu rekankuljettajien ja joidenkin erityisryhmien lepokäyttöön.
MyStarin kapteeneiksi on nimitetty Vahur Ausmees, Aivar Moorus ja Ain Aksalu, ja miehistöä laivalla on yhteensä 208 henkilöä.
MyStarin rakentaminen maksoi yhteensä 247 miljoonaa euroa, ja se on rahoitettu KfW IPEX-Bank GmbH:n 196,3 miljoonan euron lainalla. Finnvera takaa 95 prosenttia toimituksen jälkeisestä ostajaluotosta.
MyStarin tekniset tiedot:
- Matkustajakapasiteetti: 2800
- Matkustajahyttejä: 46
- Kansia: 12
- Pituus: 212,4 m
- Leveys: 30,6 m
- Nopeus: 27 solmua
- Kaistametrit: 3190 km
- Jääluokka: 1A
- Päämoottorin teho: 42 000 kW
- Bruttovetoisuus: 50 629
- Polttoaine: kaksoispolttoaine – maakaasu (LNG) ja/tai dieselpolttoaine
- Sisustussuunnittelu: dSign Vertti Kivi & Co
- Referenssialus: Tallink Megastar