Tallinkin uusimman ympäristöystävällisen LNG:llä kulkevan laivan MyStarin rakentaminen alkoi tänään 6.4.2020 perinteisellä metallinleikkausseremonialla. MyStar on toistaiseksi suurin Rauma Marine Constructionsin (RMC) telakalla rakennettava laiva ja toinen tärkeä askel Tallinkille kohti entistä parempaa energiatehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä Itämeren meriliikenteessä. Uusi laiva aloittaa liikennöinnin tammikuussa 2022 Helsinki–Tallinna-reitillä vuonna 2017 valmistuneen Megastarin rinnalla.
MyStarin rakentamiskustannukset ovat noin 250 miljoonaa euroa ja projektin työllisyysvaikutus telakalle on arviolta yli 1 500 henkilötyövuotta.
”Ympärillämme oleva maailma on vastikään muuttunut hyvin toisenlaiseksi. Myös me Tallinkilla keskitymme vahvasti tulevaisuuteen. Yksi tärkeimmistä tulevaisuuden hankkeistamme on yhden Itämeren ympäristöystävällisimmän aluksen, MyStarin, rakennusprojekti. Olen iloinen, että pystymme tänään aloittamaan uuden projektin yhteistyössä pitkäaikaisen kumppanimme Rauman telakan kanssa”, toteaa Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.
Yhteistyön merkitys nähdään tärkeänä myös Rauman telakalla. ”Olemme ylpeinä aloittamassa uuden MyStar -aluksen tuotantoa ja samalla jatkamassa yhteistä laivanrakennusperinnettä tärkeän asiakkaamme Tallinkin kanssa. Kehitämme yhdessä Suomen ja Viron välistä laivaliikennettä entistä ympäristöystävällisempään suuntaan”, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.
MyStar – vihreä ja energiatehokas pikalaiva
Energiatehokkaassa laivassa on kaksoispolttoaineratkaisu, jossa pääasiallisena polttoaineena käytetään vähäpäästöisempää nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä. Tämän lisäksi aluksella käytetään viimeisintä huipputeknologiaa ja innovaatioita. Se täyttää kaikki nykyiset ja tiedossa olevat tulevaisuuden päästölainsäädännöt. Edistyksellinen ja varmennettu sähköpropulsiokoneisto mahdollistaa pikalaivan operoinnin kaikissa tilanteissa energiatehokkaasti jopa 27 solmun nopeudella.
MyStar on mahdollista kytkeä satamissa maasähköön. Tallinnan teknillisen yliopiston kanssa kehitetty Smart Car Deck -ratkaisu mahdollistaa rahdin entistä nopeamman ja helpomman lastaamisen ja purkamisen ja on yhteensopiva Tallinnan sataman Smart Port -ratkaisun kanssa.
Kuva: RMC ( Mystar)