Rauman telakalla Tallinkin uusimman nopean shuttle-aluksen työt etenevät suunnitellusti. Rauma Marine Constructionsin uudisrakennuksen NB6003 eli MyStarin köli laskettiin tänään 18. syyskuuta 2020. MyStarin on määrä valmistua vuoden 2022 alkupuolella, minkä jälkeen se liikennöi Tallinnan ja Helsingin välillä. Aluksen rakentamisvaiheen työllisyysvaikutus on noin 1 500 henkilötyövuotta.
Aluksen ensimmäinen kölilohko laskettiin tänään Rauman telakan rakennusaltaaseen. Lohko painaa noin 270 tonnia. Kölinlasku on laivanrakennuksessa merkittävä taitekohta, jota voi pitää laivan syntyhetkenä. Kölin alle laitetaan laskun yhteydessä perinteisesti onnenlantit. Nyt onnenlantteina käytettiin suomalaisia ja virolaisia euron kolikoita.
”Globaalista taloustilanteesta ja koronapandemiasta huolimatta voimme iloksemme kertoa, että Rauman telakalla tuotanto on pysynyt käynnissä ja laivojen rakentaminen on jatkunut. Koronapandemian ollessa edelleen käynnissä emme voi vielä arvioida sen lopullisia vaikutuksia telakan toimintaan. Olemme kuitenkin luottavaisia, että toiminta jatkuu suunnitellusti”, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.
Päälaitteiden toimitukset telakalle etenevät aikataulussaan. Kesällä testattiin aluksen pääkoneet, ja generaattorien testaukset saatiin päätökseen elokuussa.
”Nyt on tärkeää katsoa sekä lähitulevaisuuteen että hieman pitemmälle ja jatkaa tämänkaltaisten avainprojektien viemistä eteenpäin. Avainprojektien ansiosta laivaliikenne on tulevaisuudessa yhä ympäristöystävällisempää, tehokkaampaa ja vastuullisempaa”, sanoo Tallink Gruppin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.
”Olemme iloisia ja ylpeitä, että MyStar-projektin myötä voimme olla mukana ylläpitämässä Suomen rikasta laivanrakentamisen perinnettä. Nyt jos koskaan on tärkeää, että laiva voidaan rakentaa aivan naapurissa eli Suomessa. Täten voimme tukea työllisyyttä niin Suomessa kuin Virossakin, pitää Suomen pitkäikäisen meriteollisuuden rattaat pyörimässä sekä tukea koko Itämeren alueen taloutta”, Nõgene toteaa.
MyStarin rakentaminen käynnistyi huhtikuussa 2020. Seuraava virstanpylväs kölinlaskun jälkeen on vesillelasku kesällä 2021. Valmis alus luovutetaan tilaajalle alkuvuodesta 2022. Kyseessä on noin 250 miljoonan euron projekti.