Visit Tampere on julkaissut uuden Tampereen matkailustrategian vuosille 2025–2030. Strategiassa määritellään tavoitteeksi muun muassa kasvattaa kaupungin matkailutulot miljardiin euroon vuoteen 2030 mennessä. Strategia painottaa kestävää kehitystä, kansainvälistymistä ja elämystalouden vahvistamista.
Tampereen uusi matkailustrategia julkistettiin Visit Tampereen järjestämässä tilaisuudessa G Livelabissa keskiviikkona 26. maaliskuuta. Matkailustrategian kunnianhimoinen tavoite on kasvattaa Tampereen matkailutuloja merkittävästi.
Tampereen matkailun kasvu nojaa vahvasti kansainvälistymiseen. Tiiviillä yhteistyöllä kaupungista ja seudusta halutaan tehdä entistä vetovoimaisempi ja kansainvälisempi matkakohde. Tavoitteena on myös säilyttää asema kotimaan houkuttelevimpana matkailukohteena.
”Haemme Tampereelle uutta kasvua kansainvälisiltä markkinoilta yhdessä yritysten kanssa. Kansainvälisyyden kehittämisen lisäksi kestävämpään matkailuun panostaminen, kotimaan vetovoiman ylläpitäminen ja elämystalouden tukeminen ovat strategian keskeisiä painopisteitä”, Visit Tampereen toimitusjohtaja Jari Ahjoharju toteaa.
”Jotta kansainvälinen kasvu olisi mahdollista, tarvitsemme lisää ulkomaalaisille matkailijoille suunnattuja kiinnostavia matkailutuotteita, jotka ovat digitaalisesti ostettavissa heidän käyttämissään kanavissa. Keskiössä ovat myynnin ratkaisut myös erilaisten ryhmien osalta. Olemme vahvasti yritysten tukena kansainvälistymisen polulla ja yhteistyö on avainsanana tässäkin”, hän jatkaa.
Tampereesta ilmastoneutraali matkakohde
Tampereen tavoitteena on olla ilmastoneutraali matkailukohde vuoteen 2030 mennessä. Tampere on sitoutunut kestävään matkailuun, joka tukee paikallista ympäristöä ja yhteisöä pitkällä aikavälillä.
Myös tämä tavoite edellyttää tiivistä yhteistyötä paikallisten yritysten, yhteisöjen ja matkailijoiden kanssa.
”Kestävä matkailu ei ole erillinen osa-alue vaan koko strategian läpileikkaava periaate. Meidän on onnistuttava kasvussa niin, että samalla kehitämme ilmastoystävällisiä ratkaisuja, tuemme paikallista kulttuuria ja vahvistamme asukkaiden hyväksyntää matkailulle”, Jari Ahjoharju linjaa.
Strategian toteuttaminen perustuu laajaan yhteistyöhön eri toimijoiden kesken.
”Tämä strategia on koko matkailuverkoston työkalu. Jokaisella matkailutoimijalla, pienestä yrityksestä suuriin tapahtumajärjestäjiin, on tässä oma tärkeä roolinsa. Strategiaan sitoutuminen on välttämätöntä, kun kuljemme kohti yhteistä päämäärää. Vain yhdessä voimme saavuttaa tämän tason kasvun”, Jari Ahjoharju muistuttaa.
Tutustu Tampereen matkailustrategiaan Visit Tampereen sivuilla.
Lähde: Visit Tampere